Dinosauří diskotéka na ostrově Skye odhaluje život jurských dinosaurů

03.12.2015 - Stanislav Mihulka

Na skotském ostrově Skye objevili místo se spoustou stop dinosaurů z období jury. Je to jako taneční parket z druhohor

Na malebném ostrově Skye ze souostroví Vnitřní Hebridy ve Skotsku objevili stovky otisků býložravých dinosaurů, kteří zde žili před 170 miliony let. Je to momentálně největší naleziště z dob velkých dinosaurů v celém Skotsku.

Místní dinosauři byli primitivní sauropodi, příbuzní pozdějších a velmi dobře známých brontosaurů a diplodoků. Podle tvaru a uspořádání stop vědci odvodili, že dinosauři ze Skye měřili minimálně 15 metrů na délku a vážili přes 10 tun. Stopy zde zanechali v mělké laguně se slanou vodou, která zde tehdy byla.

Jde o první pořádný důkaz přítomnosti sauropodů ve Skotsku. Dosavadní nálezy těchto monumentálních dinosaurů ve Skotsku nestály za řeč – jen pár nějakých kostí a kousky zubů.

Paleontologové mají radost, protože fosilie právě z tohoto období – střední jury – jsou po světě velmi vzácné. Objev stop na ostrově Skye je jedním z mála, které máme k dispozici.

University of Edinburgh, Scottish Journal of Geology