Dlouhá historie nemoci roztomilých medvídků: Pravda o „koalím HIV“

15.08.2018 - Zuzana Teličková

Analýza vzorků DNA odebraných z kůže muzejních exponátů koalů dokázala, že retroviry, s nimiž se tato zvířata neustále potýkají, byly problémem mnohem dříve, než se vědci domnívali

<p>Vzorky z muzejních exemplářů prokázaly, že australští koalové trpěli už před 120 lety ve velké míře retrovirem KoRV </p><p> </p>

Retroviry (u lidí například HIV) jsou schopny pomocí reverzní transkriptázy přepsat svou genetickou informaci do DNA, kterou následně včlení do genomu hostitelské buňky. KoRV – koalí retrovirus – je jediným známým retrovirem, který v současné době napadá genom zvířat. Téměř všichni koalové v severní Austrálii mají tzv. endogenní KoRV, což znamená, že retrovirus se stal permanentní součástí jejich DNA.

Koalí HIV

Vědci odebrali DNA z 28 exemplářů pocházejících z doby od konce 19. století po osmdesátá léta 20. století a extrahovali mitochondriální DNA z osmnácti z nich. K jejich překvapení jenom tři vzorky nebyly pozitivní na KoRV.

„Čekali jsme, že u těchto starších exemplářů bude KoRV mnohem méně rozšířený a že odhalíme mnoho změn, jak se KoRV postupně měnil z infekčního viru na pevnou součást genomu,“ vysvětluje Alex Greenwood z Leibnizova institutu v Berlíně.

TIP: Koalové v Austrálii trpí chlamydiovou infekcí: Léčba antibiotiky jim nepomáhá

Sekvence KoRV u starých i nových vzorků jsou však téměř shodné, takže KoRV musel být hojně rozšířen již před 120 lety. Greenwood doufá, že studiem viru u koalů získá nové poznatky o tom, jak se retroviry zabydlují v hostiteli, a že nové poznatky posunou výzkum retrovirů napadajících člověka.