DNA vytažená z pavučiny spolehlivě prozradí lovce i jeho kořist

30.11.2015 - Stanislav Mihulka

Pavučiny fungují jako výtečné lapače DNA ze všeho, co se pavučiny dotkne

Molekulární detektivové z Univerzity Notre Dame v americké Indianě dokázali, že i samotná pavučina obsahuje spoustu DNA a může být zdrojem zajímavým informací.

Zjistili to během veselých experimentů s černými vdovami, tedy snovačkami. Tři obávané jedovaté pavouky nějaký čas krmili cvrčky. Pak odebrali vzorky pavučin těchto černých vdov, vytáhli z nich DNA a přečetli ji. Ukázalo se, že v pavučinách je DNA černých vdov i požíraných cvrčků.

Badatelé prokázali DNA pavouků i cvrčků ve všech zkoumaných vzorcích. Také zjistili, že tuto DNA lze objevit nejméně 88 dní poté, co pavučinu opustili dotyční živočichové. Jak se zdá, pavučiny jsou výborné lapače DNA, čehož by šlo využít v dalším výzkumu i v praktických aplikacích. Pavučiny jsou totiž skoro všude.

PLoS ONE