Dnešní lidská noha mumifikována pradávným egyptským postupem

31.05.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci dokázali napodobit postup mumifikace starověkých Egypťanů a kontrolovali jeho průběh moderními zobrazovacími metodami

Starodávní Egypťané mumifikovali své milované, aby si ji uchovali natrvalo. Mumie dodnes vzbuzují velké vážně, přesto stále ještě přesně nevíme, jak mumii správně vyrobit. Vědci se proto rozhodli, že se pokusí mumifikovat lidskou nohu a že k tomu využijí pradávné recepty Egypťanů. Svůj ambiciózní plán uskutečnili díky lidskému tělu, které jeho dřívější majitel věnoval pro vědecké účely.

Badatelé umístili vybranou tkáň, tedy nohu, do slaného roztoku pak sledovali postupující procesy pokročilými mikroskopovacími a zobrazovacími technikami. Většinu toho, co dnes o víme o mumifikaci u Egypťanů, přitom pochází od antického řeckého filozofa Hérodota, který žil v pátém století před naším letopočtem.

Experiment byl nakonec téměř ve všech ohledech úspěšný, jen trval nápadně déle, než mumifikace ve starém Egyptě. Vědcům celá procedura zabrala téměř sedm měsíců, zatímco Egypťané to zvládli za dva měsíce. Prý je v tom odlišnost klimatu. Ve švýcarské laboratoři je přece jen méně sucho a horko, než v Egyptě.

LiveScience, Anatomical Record