Dobrodružství Rosetty bude pokračovat: Příští rok se pokusí sestoupit na kometu

30.06.2015 - Martin Reichman

ESA prodloužila misi sondy Rosetty. Ve hře je i možnost, že se Rosetta pokusí sestoupit na povrch komety

Původní plány počítaly s financování projektu do konce roku 2015. Úspěch mise a znovuoživení Philae ale přiměly ESA k prodloužení projektu o 9 měsíců - do září 2016. Po tomto termínu již nebude mít Rosetta dostatek slunečního svitu k výrobě elektrické energie ze svých solárních panelů. Vědci zvažují, že místem jejího „posledního odpočinku“ by mohl být povrch komety 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Prodloužení mise je dobrou zprávou i pro tým, který má na starosti vědecký modul Philae. Ten se od loňského 12. listopadu nachází na neznámém místě na povrchu komety. Modul po svém přistání fungoval 57 hodin, než se mu vybily baterie. K opětovnému probuzení Philae došlo po dlouhých 7 měsících v polovině června. Kde přesně se ale na kometě Philae nachází, zatím vědci netuší.

Mateřská sonda Rosetta je kvůli rostoucí aktivitě komety vzdálena od jejího jádra přibližně 200 kilometrů, což je na vizuální kontakt příliš velká vzdálenost. Po 13. srpnu se ale kometa začne od Slunce vzdalovat a sonda by tak mohla sestoupit mnohem blíž k povrchu.

Tým ESA se také bude zabývat možností, že by Rosetta svou misi ukončila dosednutím, nebo dopadnutím na povrch komety. S největší pravděpodobností by ale ani v případě měkkého dosednutí na kometu nebyla schopna komunikovat se Zemí. V každém případě by to byla zajímavá tečka za mimořádným dobrodružstvím Rosetty a jejího vědeckého modulu Philae.

blogs.esa.int