Dokáže nás současná technika ochránit před dopadem nebezpečné planetky?

05.09.2014 - Pavel Koten

Jedním z cílů NASA je pořádně zmonitorovat okolí Země, zda se tu nenachází nějaká nebezpečná planetka hrozící dopadem na Zemi. Jak bychom se v takovém případě ochránili?

V současné době existuje celá řada pozorovacích programů, jejichž cílem je zmapovat dosud neznámá tělesa, která by mohla v blízké či vzdálené budoucnosti naši planetu ohrozit. Existuje ovšem nějaký způsob, jak případné srážce zabránit?

Jako ve filmu

Jednou z možností je vystřelení rakety proti blížícímu se tělesu nebo jeho rozbití pomocí nukleární nálože, podobně jako to zvládli akční hrdinové v hollywoodských filmech Drtivý dopad či Armageddon. V takovém případě ovšem hrozí, že budou vzniklé úlomky naši planetu bombardovat stejně intenzivně.

Mezi jiné varianty patří tzv. gravitační traktor, tedy umístnění kosmické sondy do těsné blízkosti asteroidu. Vědci spočítali, že v případě 200m asteroidu by kosmická loď o hmotnosti 20 t „visící“ pouhých 50 m nad jeho povrchem změnila během jediného roku jeho rychlost dost na to, aby se Zemi vyhnul.

Velmi elegantní metodou je přebarvení asteroidu, což by vedlo ke změně jeho tepelných vlastností, a tedy i vyzařování z jeho povrchu. Může k tomu posloužit centimetrová vrstva prachu nebo milimetrová vrstvička bílého materiálu. Takto pozměněné těleso by během několika desítek let či století postupně změnilo svou dráhu a ke srážce by nedošlo.

Potřebujeme hlavně čas

Všechna řešení však mají jedno společné – byla by velmi nákladná a časově náročná. Je docela možné, že se kvůli časové tísni nakonec budeme muset spolehnout na již zmíněnou hrubou sílu. Nezbývá než věřit, že pokud budeme v budoucnosti schopni detekovat těleso na kolizní dráze se Zemí, zbude nám dostatek času na provedení kroků, které by srážce zabránily.

Tajemství vesmíru 3/2013