Drama na ISS: Obava z úniku jedovatého čpavku vyhnala americké astronauty

16.01.2015 - Martin Reichman

Situaci jako z katastrofického filmu zažila ISS. Kvůli možnému úniku čpavku musela být evakuována americká část stanice

Americkou částí Mezinárodní vesmírné stanice se během úterního dopoledne rozezněl poplach. Kvůli obavě z úniku čpavku se Barry WiImore, Terry Virts a Samantha Cristoforettiová museli rychle přesunout do ruské části stanice a průchod do amerického segmentu neprodyšně uzavřít.

Zhruba po 11 hodinách azylu v ruských modulech se dva američtí astronauti a jejich italská kolegyně mohli vrátit. Zjistilo se totiž, že k úniku nebezpečné látky nedošlo. Falešný poplach byl s největší pravděpodobností způsobený chybou počítače monitorujícího prostředí stanice.

Planý poplach

Počítač podle informací NASA detekoval zvýšený tlak ve vodním okruhu a následně i růst tlaku v kabině, což by mohlo naznačovat únik čpavku. Posádka tak byla preventivně evakuována do ruského segmentu ISS, který aktuálně hostí trojici ruských astronautů Alexandra Samokuťajeva, Antona Škaplerova a Jelenu Serovovou.

NASA později oznámila, že astronauti se do americké části orbitálního komplexu vrátili. Vstoupili do ní s nasazenými kyslíkovými maskami, které poté, co se ujistili, že ovzduší žádný čpavek neobsahuje, mohli odložit.

Během poplachu došlo k automatickém odpojení chlazení části ISS, které zůstalo vypnuté i po zjištění, že se jednalo o falešný poplach. Astronauti a řídící středisko musí situaci důkladně vyhodnotit. Vzhledem ke snížení chladícího výkonu došlo i k omezení některých dalších teplo-produkujících částí ISS, vypnuta byla například laboratoř Columbus.

Podle pracovníka NASA Roba Naviase nepředstavoval pobyt amerických astronautů v ruské sekci problém. Ve třech ruských modulech orbitálního komplexu je podle něj dostatek jídla a dostačující zařízení k čištění vzduchu, aby tam šestičlenná posádka vydržela minimálně osm dní. Pro případ život ohrožujících situací je navíc ISS vybavena dvojicí ruských kapslí, sloužících jako záchranné čluny.

Poslední vážné problémy se čpavkem měla stanice v roce 2013, kdy astronauti Thomas Marshburn a Christpher Cassidy během výstupu do volného kosmu museli kvůli úniku čpavku vyměnit čerpadlo hydraulického systému.

nasa.gov, ČTK