Druhá polovina července: Setkání Venuše, Jupitera a dorůstajícího Měsíce

15.07.2015 - Jan Píšala

V druhé polovině července čekají na pozorovatele oblohy zajímavá setkání Měsíce i příchod meteorických rojů

V sobotu 18. 7. večer, hned po západu Slunce, se objeví velmi úzký srpek dorůstajícího Měsíce, nad západním obzorem, v blízkosti planet Venuše a Jupiter a hvězdy Regulus. Seskupení čtyř těles, připomínající nepravidelný kosočtverec, bude ale velmi nízko nad obzorem a navíc ještě bude hodně světlá obloha.

O týden později, v sobotu 25. 7. a o den později, se bude nad jižním až jihozápadním obzorem nacházet Měsíc po první čtvrti poblíž planety Saturn. V blízkosti bude i jasnější hvězda Acrab ze souhvězdí Štíra.

V úterý večer se dostane Měsíc do blízkosti výraznější otevřené hvězdokupy M 23 v souhvězdí Střelce.

V červenci je také aktivních několik meteorických rojů. Většina z nich má ale velmi slabou hodinovou frekvenci. Zhruba od poloviny července se také bude zvyšovat aktivita některých výraznějších meteorických rojů. Jedním z těchto rojů jsou Akvaridy s frekvencí do 20 meteorů za hodinu. Dále bude ke konci měsíce pozvolna narůstat i aktivita meteorického roje Perseid.

Hvězdy a souhvězdí

Po západu Slunce naleznete nad jižním obzorem souhvězdí Vah, Štíra a Hadonoše. O něco výše nad horizontem spatříte souhvězdí Hada a Herkula. S postupující nocí Váhy, Štíra a Hadonoše vystřídají souhvězdí Střelce, Orla, Lyry a Labutě. Nad jihozápadem a západem lze v první polovině noci pozorovat souhvězdí Lva, Panny a Pastýře.

15. července05 h 07 min21 h 04 min
31. července05 h 27 min20 h 45 min

Do 23. července se Slunce nachází ve znamení Raka, 23. července v 05 hodin a 30 minut Slunce vstoupí do znamení Lva.

nov16. července05 h 06 min20 h 44 min
první čtvt24.července13 h 59 min00 h 27 min
úplněk31. července20 h 26 min06 h 45 min

Planety

Merkur je nepozorovatelný.

Venuše je nepozorovatelná.

Mars je nepozorovatelný.

Jupiter je nepozorovatelný.

Saturn je viditelný po celou noc kromě rána v souhvězdí Vah.

Uran je viditelný ve druhé polovině noci v souhvězdí Ryb.

Neptun je viditelný téměř celou noc kromě večera v souhvězdí Vodnáře.

18. a 19. července – seskupení dorůstajícího Měsíce, Venuše a Jupiteru na večerní obloze, nízko nad západem