Druhá polovina června: Nejlepší čas na pozorování souhvězdí Štíra

15.06.2015 - Jan Píšala

V červnu nastává nejlepší období pro průzkum souhvězdí Štíra, k vidění bude i několikanásobné blízké setkání

Červen kvalitním astronomickým pozorováním příliš nepřeje. Noci jsou extrémně krátké a světlé, neboť Slunce neklesá dost hluboko pod obzor – tedy alespoň v našich zeměpisných šířkách.

K zajímavému seskupení tří těles dojde po západu Slunce v sobotu 20. 6. Nevysoko nad západním obzorem bude možné spatřit dorůstající srpeček Měsíce v blízkosti dvou přibližujících se planet: Venuše a Jupiteru. Venuše se bude nacházet severozápadně, Jupiter bude severně nad Měsícem. O den později se Měsíc dostane pod jasnou hvězdu Regulus (α Leo) v souhvězdí Lva. Obě planety budou zářit napravo od Měsíce.

K těsnému přiblížení planety Venuše a Jupiteru však dojde až na samém konci měsíce. Okolo 30. 6. bude možné jejich seskupení pozorovat nízko nad západním obzorem. V úterý 30. 6. se bude nacházet přímo pod Jupiterem zářící Venuše ve vzdálenosti přibližně 0,3°.

V červnu nastává také nejlepší období pro průzkum souhvězdí Štíra. Z našich zeměpisných šířek jej bohužel nezahlédneme celé, přesto má co nabídnout. S malým dalekohledem zkuste vyhledat třeba kulové hvězdokupy M80 a M4. Za pozornost stojí zejména druhá zmíněná: představuje naši nejbližší kulovou hvězdokupu, neboť ji od nás dělí jen sedm tisíc světelných let. Na nebi má přitom úctyhodný úhlový průměr 0,25°.

Poslední událostí měsíce června je letní slunovrat. Ten nastane v neděli 21. 6. v 18:38 SELČ. V tento den vstupuje Slunce do znamení Raka. Dostává se nad obratník Raka, který se nachází na severní polokouli (23,5° nad rovníkem).

Hvězdy a souhvězdí

Po západu Slunce naleznete nad jižním obzorem souhvězdí Panny a Vah. O něco výše nad horizontem spatříte souhvězdí Vlasů Bereniky a Pastýře. S postupující nocí Pannu a Váhy vystřídají souhvězdí Štíra, Hadonoše a Střelce. Nad jihozápadem a západem lze v první polovině noci pozorovat souhvězdí Panny, Lva a Raka.

15. června04 h 50 min21 h 11 min
30. června04 h 54 min21 h 13 min

Do 21. června se Slunce nachází ve znamení Blíženců, 21. června v 18 hodin a 38 minut Slunce vstoupí do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.

nov16. června05 h 06 min20 h 44 min
první čtvt24. června13 h 07 min01 h 05 min

Planety

Merkur je nepozorovatelný.

Venuše je viditelná večer nad západem v souhvězdí.

Mars je nepozorovatelný.

Jupiter je viditelný večer nad západem v souhvězdí Lva.

Saturn je viditelný po celou noc v souhvězdí Vah.

Uran je viditelný ráno nad východem v souhvězdí Ryb.

Neptun je viditelný ve druhé polovině noci v souhvězdí Vodnáře.

19.–21. června – seskupení dorůstajícího Měsíce, Venuše, Jupitera a hvězdy Regulus ze souhvězdí Lva na večerní obloze nad západem