Druhá polovina května: Maximum meteorického roje komety 209P/Linear

20.05.2014 - Jan Píšala

Májové nebe nabídne pozorovatelům pětici jasných planet a šanci zahlédnout bezpočet padajících hvězd. V druhé polovině května to bude roj z komety 209P/Linear

Po západu slunce naleznete nad jižním obzorem rozložité souhvězdí Panny s jasnou hvězdou Spikou. S postupující nocí vystřídají Pannu souhvězdí Vah a Štíra, k ránu pak jejich místo zaujme souhvězdí Hadonoše. Nad jihozápadem lze krátce po západu slunce pozorovat výrazné souhvězdí Lva a nenápadné souhvězdí Raka.

15. května05 h 14 min20 h 39 min
31. května04 h 57 min20 h 59 min

Do 21. května se Slunce nachází ve znamení Býka, 21. května ve 4 hodiny a 59 minut Slunce vstoupí do znamení Blíženců.

Poslední čtvrt21. května01 h 26 min12 h 24 min
Nov28. května05 h 01 min20 h 31 min

Planety

Merkur je viditelný zvečera, krátce po západu Slunce, nízko nad severozápadním obzorem.

Venuše je výraznou jitřenkou, můžeme ji pozorovat ráno, necelou hodinu před východem Slunce, nízko nad jihovýchodním obzorem.

Mars je viditelný po většinu noci kromě rána a na nebi se nachází v souhvězdí Panny.

Jupiter je viditelný v první polovině noci nad západním obzorem v souhvězdí Blíženců. Zapadá kolem půlnoci.

Saturn vychází nad jihovýchodní obzor s nástupem noci v souhvězdí Vah. Je pozorovatelný po celou noc.

Uran je nepozorovatelný.

Neptun je viditelný ráno, nízko nad jihovýchodním obzorem v souhvězdí Vodnáře.

V květnu se navíc můžete těšit na jedno velmi výjimečné nebeské představení. V noci z 23. na 24. května možná oblohu ozdobí bezpočet meteorů, které souvisejí s kometou 209P/LINEAR. Podařilo se ji objevit už v roce 2004 prostřednictvím robotické prohlídky oblohy LINEAR (Lincoln Near-Earth Asteroid Research). Vlasatice obíhá kolem Slunce s periodou pěti let.

Nejlepší podmínky pro pozorování nastanou 24. května brzy ráno před rozedněním.
Radiant roje se nachází v souhvězdí Žirafy, nedaleko Polárky ze sousedního souhvězdí Malého medvěda.

24. května – předpokládané maximum meteorického roje komety 209P/LINEAR