Družice, co změnily historii (1): Sputnik odstartoval cesty do vesmíru (1957)

10.07.2014 - Tomáš Přibyl

Když Koroljov vypustil do vesmíru první umělou družici, odstartoval tím kosmické závody. Zpočátku byli Sověti úspěšnější a hlavně rychlejší

První družice světa – Sputnik – která dne 4. října 1957 zahájila kosmickou éru lidstva, měla hmotnost 83,6 kg, průměr 58,5 cm a čtyři prutové antény: dvě o délce 2,4 m a dvě o délce 2,9 m. A neměla žádné jméno. „Sputnik“ totiž rusky znamená „družice“. A tak když Sovětský svaz informoval o „vypuštění první družice světa“, už jí jméno tak nějak zůstalo.

Seriál Družice, co změnily historii:

Přitom se připravovala hodně narychlo pod označením PS (Prastějšij sputnik, Nejjednodušší družice). Sovětští inženýři totiž původně již od roku 1955 chystali jako první umělou družici Země satelit nazvaný Objekt D. Jenže jeho vývoj se komplikoval a protahoval a hlavní konstruktér Sergej Koroljov dostal strach, že by ho mohli Američané předběhnout. Proto v lednu 1957 zahájil projekt zjednodušeného satelitu zcela bez přístrojového vybavení a jakékoliv užitné hodnoty: šlo pouze o kouli (ta má minimální povrch kvůli slunečnímu záření) s bateriemi a radiovysílačem.

Své legendární píp-píp-píp vysílal Sputnik 22 dní, než se jeho baterie vybily. Kolem naší planety kroužil do 4. ledna 1958, kdy po cestě dlouhé šedesát milionů kilometrů shořel v hustých vrstvách atmosféry.

Perlička: Družice Sputnik létala ve vesmíru společně s druhým stupněm nosné rakety, který měl délku téměř třicet metrů. Lidé pozorovali právě tento stupeň – a domnívali se, že vidí Sputnik