Družice, co změnily historii (6): Kosmos 954, havárie s atomem na palubě (1977)

09.08.2014 - Tomáš Přibyl

Velmi nechvalně proslula v historii sovětská družice Kosmos 954. Atomový reaktor havarovaného satelitu obsahoval 50 kg uranu 236

Pod anonymním názvem Kosmos vypouštěl SSSR do vesmíru družice komunikační, vědecké – ale především vojenské. A mezi ně patřil i Kosmos 954 vybavený výkonným radarem a atomovým reaktorem. Radar byl určen k odhalování ponorek pod hladinou, a tak potřeboval opravdu velké množství energie, které mu běžné sluneční baterie nemohly poskytnout.

Seriál Družice, co změnily historii:

Jenže satelit selhal a 24. ledna 1978 vstoupil jako neovladatelné těleso do hustých vrstev atmosféry, kde shořel. Jeho trosky dopadly na území Kanady: což vzhledem k přítomnosti reaktoru na palubě vzbudilo poprask. Speciální oddíly prohledaly v rámci operace Morning Light (Rozbřesk) při pátrání po troskách desítky tisíc kilometrů čtverečních.

Podařilo se jim zachránit asi jedno procento z původní hmotnosti družice a jen jediný kousek z toho vykazoval slabou radioaktivitu. Sovětský svaz zaplatil polovinu z nákladů na záchrannou operaci. Trosky satelitu byly předány Američanům, kteří i z velmi kusých informací dokázali sestavit jeho podobu.

Tajemství vesmíru 1/2013