Družice, co změnily historii (8): Hubbleův vesmírný dalekohled (1990)

19.08.2014 - Tomáš Přibyl

„Největší objev Hubbleova dalekohledu je vždy ten příští.“ Tuto větu pronesl astronaut John Grunsfeld, který se osobně zúčastnil tří misí k teleskopu

Po mnoha peripetiích se Hubbleův vesmírný dalekohled vydal na oběžnou dráhu v dubnu 1990. Počáteční nadšení záhy vystřídalo zděšení: pořízené snímky byly rozostřené. Šetření ukázalo, že na vině je špatně vybroušené hlavní zrcadlo o průměru 2,4 m. Firma Perkin-Elmer použila ke sledování přesného tvaru během výroby několik kontrolních přístrojů, přičemž brala v potaz jen měření, která se jí „hodila do krámu“. Ironií osudu tehdy NASA nechala vyrobit u dvou konkurenčních společností dvě záložní zrcadla: přeměření ukázalo, že obě jsou zcela v pořádku. A tak zatímco špičkové výrobky zůstaly v pozemských skladech, zmetek se ocitl na oběžné dráze.

Seriál Družice, co změnily historii:

Servisní mise raketoplánu Endeavour v prosinci 1993 ovšem situaci zachránila: do optické soustavy dalekohledu tehdy astronauti instalovali korekční čočky. Dalo by se říct, že teleskopu „nasadili brýle“. Později následovaly další úspěšné servisní lety raketoplánů (v letech 1997, 1999, 2002 a 2003), při nichž byla observatoř opravována a modernizována, a díky tomu slouží Hubbleův vesmírný dalekohled dodnes.

Čtete také: Hubble, nejdůležitější dalekohled astronomů, slaví 24. narozeniny