Družice, co změnily historii (9): Feng Ťün, sestřelena na oběžné dráze (1999)

24.08.2014 - Tomáš Přibyl

Podle amerických zpravodajských zdrojů byla likvidace družice Feng Ťün již čtvrtým testem čínské protidružicové zbraně: tři předchozí však svůj cíl minuly

Když byla v roce 1999 do vesmíru vypuštěna čínská meteorologická družice Feng Ťün 1C (Vítr a mrak), nezaznamenala to média a prakticky ani servery věnované kosmickým aktivitám. Prostě šlo o další čárku v kolonce „úspěšný start meteorologické družice“.

A tak by to nejspíše i zůstalo, kdyby se satelit nestal v lednu 2007 cílem úspěšné zkoušky čínské protidružicové zbraně. Vystřelená čínská raketa se družici „připletla do cesty“: Vítr a mrak se pohyboval první kosmickou rychlostí (7,8 km/s) a touto rychlostí také do hlavice rakety narazil.

Seriál Družice, co změnily historii:

Ponechme nyní stranou politické roztržky, které test vyvolal. Asi nejvýstižněji jej označili ruští vědci, kteří hovořili o „kosmickém chuligánství“. Úlomky vzniklé roztříštěním družice totiž zaneřádily oběžnou dráhu: zhruba čtvrtina (!) všech dnes detekovaných těles a tělísek (tzv. kosmického smetí) je důsledkem tohoto „testu“.

Tajemství vesmíru 1/2013