Družice Gaia zahájila provoz. Vytvoří mapu a 3D model Mléčné dráhy

05.08.2014 - Martin Reichman

Necelý rok po svém startu zahájila observatoř Gaia svůj operační provoz. Sonda má za úkol zmapovat miliardy hvězd v Mléčné dráze a vytvořit jejich přesnou 3D mapu

V populárně naučné astronomii a astrofyzice se pro lepší názornost jako jednotka vzdálenosti používá světelný rok. Určení vzdáleností podle rychlosti světla ale není úplně snadné a co víc, není ani příliš přesné. Pro přesnější měření proto vědci používají výpočet pomocí paralaxy. Paralaxa označuje zdánlivý pohyb tělesa vůči vzdálenějšímu pozadí a používá se pro měření vzdáleností objektů ve sluneční soustavě.

Přestože lze tato měření provádět i ze Země, pro vzdálené hvězdy není příliš použitelné. Posun hvězd je ze Země téměř neviditelný a přesnosti nepřidává ani přirozený pohyb naší planety. Gaia tento problém obchází tím, že je podobně jako budoucí dalekohled JWST umístěna v gravitačně stabilním bodu L2.

Evropský projekt Gaia

Ambiciózní mise observatoře Gaia započala 9. prosince 2013, když se vydala na cestu z evropského kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně. Vědci si od ní slibují, že s její pomocí vytvoří mapu miliardy hvězd nacházejících se v Mléčné dráze, vše navíc s ohromující přesností. Nová observatoř by měla poskytovat 100× přesnější údaje než její předchůdce Hipparcos, navíc pro mnohem větší počet hvězd. Gaia bude během pětileté mise každou hvězdu sledovat průměrně sedmdesátkrát.

Inženýři z ESA museli během vesmírného testování observatoře čelit několika složitým problémům. Na optice se například objevovala námraza, kterou si Gaia pravděpodobně přinesla z kosmické lodi, jež ji do vesmíru vynesla. Ohřevem optiky se ale podařilo tento problém vyřešit. Další překážkou bylo příliš mnoho světla ze Slunce, které oslepovalo citlivé senzory observatoře. I tento nečekaný problém ale vědci vyřešili, tentokrát úpravou softwaru.

Očekávaný objem dat, které by za pět let měla Gaia přinést, překročí jeden milión gigabajtů, což je ekvivalent 200 tisíc DVD. Máme se tedy rozhodně nač těšit.

ESA, ČKP