Důležitý průlom: Vědci konečně popsali specifickou „vůni“ Parkinsonovy choroby

Vědcům se po mnoha letech podařilo popsat specifický tělesný pach, který předznamenává rozvoj Parkinsonovy choroby. Nyní jsou na řadě diagnostické testery, které by nemoc odhalily v rané fázi

24.03.2019 - Stanislav Mihulka

Spojení mezi specifickým tělesným pachem a Parkinsonovou chorobou je pro vědce a lékaře známé už několik let. Na počátku tohoto zvláštního objevu byla Skotka Joy Milneová. Tato zdravotní sestra si počátkem osmdesátých let všimla u svého manžela zvláštního tělesného zápachu. Ten pak o šest let později onemocněl Parkinsonovou chorobou. Joy Milneová si souvislost mezi pachem a onemocněním svého manžela uvědomila až později, když se začala setkávat s dalšími pacienty s touto chorobou.

V roce 2012 se Milneová zúčastnila experimentu, v němž prokázala, že dokáže čichem rozeznat pacienty s Parkinsonem. Od té doby se tým britských vědců snaží izolovat a identifikovat látky, které jsou zodpovědné za pach Parkinsonovy choroby. Nyní se zdá, že je úsilí vědců konečně korunováno úspěchem.

TIP: Jak poznat Parkinsonovou chorobou: Britka umí nemoc rozpoznat svým čichem

Pomocí citlivých chemických analýz s hmotnostním spektrometrem odhalili badatelé z univerzity v Manchesteru několik specifických těkavých látek v kožním mazu pacientů s Parkinsonovou chorobou, které jsou spolehlivými indikátory tohoto závažného neurodegenerativního onemocnění. Vědci se nyní zaměří na vývoj diagnostického zařízení, které by pomocí objevených látek mohlo detekovat Parkinsovu chorobu v časné fázi.