Dvojice bílých trpaslíků na spirále smrti: Čeká je srážka a exploze supernovy

10.02.2015 - Martin Reichman

Astronomové poprvé identifikovali dvojici bílých trpaslíků mířících ke vzájemné kolizi. Výsledkem bude exploze supernovy

Uprostřed planetární mlhoviny Henize 2-428, astronomové objevili dvojici překvapivě hmotných hvězd, které podle aktuálních výpočtů čeká velká vesmírná srážka. Oběžné dráhy obě hvězdy nezadržitelně svedou ke vzájemnému splynutí, jehož výsledkem bude zažehnutí řetězové termojaderné exploze a vznik supernovy typu Ia.

Nevyhnutelná kolize

Hvězdy jsou podle astronomů bílí trpaslíci, hmotnější než naše Slunce a vzájemný oběh jim trvá čtyři hodiny. Jsou tedy dostatečně blízko na to, aby se, podle Einsteinovy obecné teorie relativity, k sobě dále po spirále přibližovaly v důsledku vyzařování gravitačních vln. Nakonec by v průběhu následujících 700 milionů let mohly splynout v jednu hvězdu.

TIP: Proč hvězdy po překročení určité hmotnosti vybuchnou jako supernova?

K explozi supernovy typu Ia dochází, když hvězda typu bílý trpaslík získá navíc hmotu – například akrecí plynu z hvězdného souputníka, případně spojením s jiným bílým trpaslíkem. V okamžiku, kdy jeho hmotnost překročí Chandrasekharovu mez, hmota hvězdy již není dále schopna odolávat vlastní gravitaci a začne se hroutit. Rychle se zvýší teplota a zažehne se řetězová termojaderná reakce, která hvězdu rozmetá na kusy.

Supernova Ia

Energie, která se uvolní termonukleárním zážehem (1044 J), způsobí prudkou explozi hvězdy a vznik rázové vlny. Vyvrhovaná hmota bude urychlována na rychlosti v řádu 10 000 km/s. Energie uvolněná při explozi způsobí také extrémní zvýšení jasnosti.

Až doposud byl vznik supernovy typu Ia v důsledku spojení dvojice bílých trpaslíků čistě teoretickým předpokladem, centrální dvojhvězda v mlhovině Henize 2-428 je tak prvním, ale zcela konkrétním případem vzniku supernovy Ia.

eso.org