Dvojitý kvazar? Nikoliv, to jen galaxie ohýbají a deformují prostor

30.01.2014 - Petr Broža

Ve vesmíru dochází k mnoha zajímavým bizarnostem. Například vzdálené kvazary můžeme za určitých okolností vidět i dvakrát. Mohou za to velmi hmotné galaxie ležící před nimi

Na tomto obrázku, který pořídil teleskop Hubble, jsou ve středu vidět dva velmi jasné objekty nacházející se blízko sebe. Když byly objeveny v roce 1979, předpokládali vědci, že jde o dva odlišné objekty. Později se zjistilo, že mají podobné, ne-li totožné vlastnosti. A konečně nedávno se astronomové utvrdili v tom, že jde o jeden a tentýž objekt - kvazar QSO 0957+561 ležící ve vzdálenosti téměř 14 miliard světelných známý jako Twin Quasar - kvazarová dvojčata. Jak je to možné?

Před tímto kvazarem se totiž nachází ve vzdálenosti zhruba 4 miliard světelných let obrovská galaxie YGKOW G1, která funguje jako gravitační čočka. Ta je natolik hmotná, že ohýbá světlo letící kolem ní – funguje tak jako gravitační čočka: světlo přicházející z velkých dálek zesiluje a láme. Díky tomu nejenže vidíme extrémně vzdálené (a tedy vemi staré) objekty, ale také dochází často k jejich zdvojení. Gravitační síla těchto velkých galaxií má vliv nejen na ně samotné, ale i na prostor, v němž se nachází. Ten deformuje a ohýbá a vytváří bizarní efekty, jako tento dvojitý kvazar.

Díky tomuto efektu, který je důkazem Einsteinovy teorie relativity, můžeme vidět i vesmír, který se nachází za těmito velkými objekty - nebýt něj, zůstal by naším zrakům skryt. A Hubbleův teleskop nám tak umožňuje nahlížet až do samých počátků vesmíru.