Ejnar Hertzsprung

8 . 10 . 1873

V Kodani se narodil Ejnar Hertzsprung, který později počátkem 20. století přišel na důležitý způsob kategorizace hvězd pomocí jejich světelného spektra. Spolu s americkým astronomem Henrym Russellem vytvořili vývojový diagram hvězd. Hertzsprung je objevitelem dvou planetek, Ivar a Kalahari a je podle něj pojmenován obrovský kráter Hertzsprung na odvrácené straně Měsíce i planetka Hertzsprung.

• Zdroj fotografií: phys-astro.sonoma.edu

Čingischánovo vraždění udělalo z hedvábné stezky paradoxně bezpečnější místo pro obchod.

Skupina trilobitů Ampyx priscus, společně zaplavených bahnem

Vlajky, jež astronauti vztyčili na Měsíci, mohly tamním podmínkám odolávat jen po symbolickou dobu. V přepočtu stály pouhých 650 korun

Babylon dnešní doby

V odlehlých údolích se během staletí vyvinuly stovky etnik s naprosto rozdílnou kulturou a jazykem. Jen s východní části ostrova (tedy nezávislým státem Papua-Nová Guinea) je spojeno celkem 841 různých jazyků a společně se západní Indonéskou půlkou se počet používaných nářečí šplhá k tisícovce. To je asi sedmina všech jazyků světa. Většinou z nich však nehovoří více než 1 000 lidí. Na východní polovině ostrova se proto lidé z různých kmenů dorozumívají prostřednictvím Tok Pisin – směsi místních dialektů a zkomolených výrazů z angličtiny. V západní části je společným dorozumívacím prostředkem indonéština.