El Gordo: Nejtěžší galaktická kupa ve vesmíru váží jako tři biliardy Sluncí

09.04.2014 - Redakce

Hubbleův dalekohled pomohl zvážit největší známou kupu galaxií vzdáleného vesmíru, značenou jakou ACT-CL J0102-4915 a konečně pro ni našel i přezdívku - El Gordo (španělsky „ten tlustý“).

Měřením toho, jak gravitace této kupy ohýbá světlo vzdálenějších galaxií na pozadí, vypočítali astronomové její hmotnost na zhruba tři biliardy sluncí. Tato kupa, která se nachází zhruba 9,7 miliard světelných let daleko, je tak přibližně o 43 % masivnější, než se dříve předpovídalo.

Měření bylo provedeno pomocí tzv. gravitační čočky – hmotné objekty ohýbají a zesilují záření, které okolo nich prochází. Díky tomu jsou jednak vidět vzdálené objekty, a jednak můžeme určit, jak hmotný je objekt, který toto záření ohýbá.