Elektrická helikoptéra Volocopter: Revoluce v létání?

19.08.2013 - Jan Miklín

Výrobce sebevědomě tvrdí, že Volocopter představuje zbrusu nový koncept létajícího stroje. Volocopter je schopný vzlétnout a přistát vertikálně jako helikoptéra, na rozdíl od ní je však poháněný více jak desítkou elektrických motorů

<p>Indický lupič Mitileš Kumar Srivastava alias Natwarlal dokázal prodat tamní parlament i sídlo prezidenta.</p>

Indický lupič Mitileš Kumar Srivastava alias Natwarlal dokázal prodat tamní parlament i sídlo prezidenta.


Reklama

Za novou „helikoptérou“ stojí německá firma e-volo z Karlsruhe, jejíž tři zakladatelé získali v roce 2012 právě za koncept Volocopteru Lindberghovu cenu za inovace. „Věříme, že vývoj Volocopteru slibuje radikální změnu dopravy na krátké vzdálenosti,“ říká k tomu Erik Lindbergh, vnuk prvního letce světa. „Volocopter má před sebou ještě dlouhou cestu, ale věřím, že ta zdárně dopadne a stroj promění způsob, jakým se po naší planetě pohybujeme.“

Prvním prototypem „volokoptéry“ byl osmdesátikilogramový stroj VC1, který byl vyvinut k bezpilotním zkouškám, i když po velmi dobrých výsledcích německý tým risknul let s pokusným pilotem. Jeho následovníka, model VC2, pohání osmnáct (tedy o dva více než u VC1) elektrických motorů, každý s výkonem 2kW. Aktuálně je ve vývoji dvojmístný stroj VC200, jenž by měl být schopný dosáhnout rychlosti 100 km/h, výšky letu 2 km a startovací hmotnosti až 450 kg. V současné době se kvůli kapacitě baterií doba letu pohybuje okolo 20 minut, výzkumný tým věří, že se mu podaří dosáhnout alespoň hodinové výdrže s čistě elektrickým strojem, nebo několikahodinové s pohonem hybridním.

A jak vlastně Volocopter funguje? „Ovládání stroje je jednoduché – jedním joystickem, stejně jako ve hře. Žádná kontrola rychlosti, nastavení listů rotoru či úhlu stoupání, všechno kontroluje počítač a záměrům pilota přizpůsobuje nastavení a výkon jednotlivých motorů,“ popisuje výrobce. „Velké množství nezávislých motorů navíc zvyšuje bezpečnost – stroj je schopný přistát i v případě, že některé z motorů vypoví službu.“ 

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: e-volo

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Současná podoba RMC v afghánských misích.

Válka

Káně rousná (Buteo lagopus) má rozpětí křídel až 140 cm a bělavější zbarvení než naše káně lesní (Buteo buteo).

Příroda

Obrazec dlouhý 37 metrů s jasně viditelnými liniemi o tloušťce mezi 30 a 40 centimetry představuje kočku s natočenou hlavou. Vědci jeho vznik datují do let 200 až 100 před naším letopočtem.

Zajímavosti

Ledovec Silvretta ve švýcarských Alpách. Odborníci odhadují, že do konce století zmizí 95 procent ze současných čtyř tisíc alpských ledovců.

Věda

Čingischán byl vůči nepřátelům nemilosrdný. Ti, kteří se vzdali, však mohli očekávat shovívavost.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907