Elektrická helikoptéra Volocopter: Revoluce v létání?

19.08.2013 - Jan Miklín

Výrobce sebevědomě tvrdí, že Volocopter představuje zbrusu nový koncept létajícího stroje. Volocopter je schopný vzlétnout a přistát vertikálně jako helikoptéra, na rozdíl od ní je však poháněný více jak desítkou elektrických motorů

<p>Indický lupič Mitileš Kumar Srivastava alias Natwarlal dokázal prodat tamní parlament i sídlo prezidenta.</p>

Indický lupič Mitileš Kumar Srivastava alias Natwarlal dokázal prodat tamní parlament i sídlo prezidenta.


Reklama

Za novou „helikoptérou“ stojí německá firma e-volo z Karlsruhe, jejíž tři zakladatelé získali v roce 2012 právě za koncept Volocopteru Lindberghovu cenu za inovace. „Věříme, že vývoj Volocopteru slibuje radikální změnu dopravy na krátké vzdálenosti,“ říká k tomu Erik Lindbergh, vnuk prvního letce světa. „Volocopter má před sebou ještě dlouhou cestu, ale věřím, že ta zdárně dopadne a stroj promění způsob, jakým se po naší planetě pohybujeme.“

Prvním prototypem „volokoptéry“ byl osmdesátikilogramový stroj VC1, který byl vyvinut k bezpilotním zkouškám, i když po velmi dobrých výsledcích německý tým risknul let s pokusným pilotem. Jeho následovníka, model VC2, pohání osmnáct (tedy o dva více než u VC1) elektrických motorů, každý s výkonem 2kW. Aktuálně je ve vývoji dvojmístný stroj VC200, jenž by měl být schopný dosáhnout rychlosti 100 km/h, výšky letu 2 km a startovací hmotnosti až 450 kg. V současné době se kvůli kapacitě baterií doba letu pohybuje okolo 20 minut, výzkumný tým věří, že se mu podaří dosáhnout alespoň hodinové výdrže s čistě elektrickým strojem, nebo několikahodinové s pohonem hybridním.

A jak vlastně Volocopter funguje? „Ovládání stroje je jednoduché – jedním joystickem, stejně jako ve hře. Žádná kontrola rychlosti, nastavení listů rotoru či úhlu stoupání, všechno kontroluje počítač a záměrům pilota přizpůsobuje nastavení a výkon jednotlivých motorů,“ popisuje výrobce. „Velké množství nezávislých motorů navíc zvyšuje bezpečnost – stroj je schopný přistát i v případě, že některé z motorů vypoví službu.“ 

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: e-volo

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

V tradiční koridě jsou přesně určené nástroje, které má matador k dispozici. V první fázi se používají kopí varas a pláštěnka capote, v další pak barevné tyče s háky banderillas. V závěrečné části přichází ke slovu muleta, meč espada či dýka puntilla.

Historie

Expert ochrany přírody připravuje sterilizační šipky pro hrochy v Kolumbii

Věda

Hladina kyslíku v atmosféře podstatně vzrostla, až když před 2,5 miliardami let na Zemi konečně poklesla intenzita „deště meteoritů“.

Vesmír

Tato stíhačka Ki-43 se dochovala v leteckém muzeu v americké Pimě.

Válka
Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907