Elektřina by mohla ochránit implantáty před rezistentními mikroby

Titanové implantáty mohou být náchylné k infekcím. Řešením by mohla být terapie elektrickým proudem

26.10.2019 - Stanislav Mihulka

Titan má mnoho pozoruhodných vlastností, které ho předurčují k použití v medicínských implantátech. Má relativně nízkou hustotu a zároveň je velmi pevný a odolný vůči korozi. Proto se titan objevuje v implantátech všeho druhu, od zubních implantátů až po umělé klouby.

Zároveň má ale jednu vážnou slabinu. Povrch titanu totiž vytváří perfektní prostředí pro osídlení mikroorganismy, které pak mohou vyvolávat chronické infekce v okolních tkáních. V současné době například musí být 5 až 10 procent zubních implantátů odstraněno, protože se stanou zdrojem vážné infekce.

TIP: Vědci vyvinuli mozkové implantáty z elektricky vodivého antibakteriálního hydrogelu

Američtí odborníci přišli s revoluční nápadem, který umožňuje zakročit proti infekcím implantátů. Je to elektrochemická terapie, s jejíž pomocí zvyšují účinnost léků proti jinak často rezistentním mikrobům. Badatelů uskutečnili sérii experimentů, během nichž nechali porůst titan kvasinkami Candida albicans, které jsou často zodpovědné za infekce zubních implantátů. Pak do simulovaných implantátů pouštěli slabý elektrický proud.

Ukázalo se, že elektřina poškodí buněčné membrány mikrobů, v tomto případě kvasinek, které jsou pak mnohem více zranitelné léky. Biologická tkáň kolem implantátu přitom zůstala nepoškozená. Dalším krokem teď je vývoj neinvazivního medicínského zařízení, které by umožnilo takovou léčbu používat u dnešních implantátů.