Science-fiction nebo realita? Elektronika, kterou lze vpíchnout do těla injekcí

13.06.2015 - Stanislav Mihulka

Neviditelné nanosítě se dají natáhnout do injekční stříkačky a pak vpíchnout do mozku nebo i jinam v těle

Zní to jako science-fiction, ale přitom jde o nedávný výsledek výzkumu v nanotechnologiích. Na Harvardu vyrobili elektronické zařízení, které je možné vložit do injekční stříkačky a pak vpíchnout do těla – třeba do mozku nebo i na jiná místa.

Jde o elektronickou nanosíť, kterou je možné připojit k dalším zařízením. Nanosíť po vpíchnutí může monitorovat aktivitu nervové soustavy, nebo třeba i stimulovat růst poškozených tkání, včetně buněk nervové soustavy, neuronů.

Podle autorů je elektronika do injekční stříkačky nesmírně ohebná a přizpůsobivá. Jednotlivé prvky nanosítě jsou menší nežli buňky v lidském těle a celá nanosíť se prý chová neurofilně - cíleně vyhledává kontakt s nervovými buňkami. Nanosítě se vyrábějí podobně jako mikročipy, jenom jsou narozdíl od nich ve své výsledné podobě pro lidské oko prakticky neviditelné.

Harvard University, Nature Nanotechnology