Elixír svalového mládí: Na sport není nikdy pozdě

24.05.2013 - Jaroslav Petr

Pravidelné cvičení a posilování má význam i u starých lidí. Nejen že zlepšuje fyzický stav, ale působí přímo proti stárnutí a to je v pokročilejším věku opravdu významný důvod pro sportování

<p>Abakovským sestrojený vrtulový vagon vykolejil a zřítil se ze svahu poblíž města Serpuchov. Při nehodě zemřel nejen Abakovskij, ale i dalších pět pasažérů.</p>

Pokles fyzické výkonnosti v pokročilejším věku má celou řadu příčin. Tým amerických a kanadských vědců vedených Simonem Melovem zjistil, že seniorům přestávají ve svalech pracovat mitochondrie. Tyto malé organely se nacházejí ve svalových buňkách a vyrábějí energii pro práci svalů. Čím hůře jsou na tom mitochondrie, tím menší má sval objem a tím nižší výkon podává. Vědci srovnali intenzitu práce genů ve svalech šestadvacetiletých a sedmdesátiletých mužů a žen. Ukázalo se, že geny ve svalech seniorů nesly typický „stařecký“ profil aktivity. Podle výsledků experimentu však není situace seniorů beznadějná. V Melovově studii začali senioři pod odborným vedením trénovat. Nešlo o nijak vyčerpávající cvičení. Dvakrát v týdnu pod dohledem trenéra posilovali celé tělo dvanácti různými cviky. Už po půlroce udělali senioři výrazný pokrok. Nikdo z nich neměl s posilováním zkušenosti z dřívějška, ale pustili se do cvičení s velkým odhodláním. Na počátku byli o 60 % slabší než mladí lidé, po půl roce za mladíky zaostávali jen o 38 %. Dramaticky se jim změnil i profil aktivních genů ve svalovině. V mnoha směrech se blížil spektru aktivních genů ve svalovině mladých lidí. „To nás zaskočilo. Čekali jsme, že úroveň aktivity jednotlivých genů zůstane u seniorů víceméně stejná. Zásadní změna dokazuje význam cvičení. Nejen že zlepšuje fyzický stav, ale působí přímo proti stárnutí a to je v pokročilejším věku opravdu významný důvod pro sportování,“ říká Simon Melov.

A jaký byl další osud seniorů? Vědci si je zavolali k testům ještě po čtyřech měsících. Většina už do posilovny nechodila, zato skoro všichni cvičili doma a získanou fyzickou kondici si udrželi. „Ukazuje to, že na cvičení není nikdy pozdě a že nemusíte trávit život v posilovně zdviháním železa, abyste se mohli těšit z významného přínosu,“ shrnuje výsledky studie Melov. Zajímavé je také spektrum genů, které fyzická aktivita ve svalu probouzí. Jsou mezi nimi i geny, jejichž funkce má vztah ke vzniku cukrovky nebo kardiovaskulárních chorob. To vysvětluje, proč sport působí jako prevence těchto chorob.