Emisní mlhovina Řasy: Pozůstatek hvězdy 20× hmotnější než Slunce

28.09.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Před 8 tisíci lety se v souhvězdí Labutě nacházela hvězda, hmotnější než dvacet Sluncí. Během svého přerodu v supernovu a následnou explozi uvolnila do okolního prostoru ohromné množství energie a plynu – tak se zrodila jedna z nejkrásnějších emisních mlhovin nazývaná Řasy, Závojová mlhovina, či Smyčka v Labuti. Na pozemské obloze tehdy přezářila všechny ostatní hvězdy a naši dávní předkové nejspíš s údivem a obavami sledovali toto velkolepé nebeské představení.

Cáry supernovy sice neosvětluje žádná blízká hvězda, přesto ale září. Plyny vyvržené supernovou se sráží na své cestě s mezihvězdnou hmotou a vytváří se rázová vlna. V rázové vlně dochází k stlačení, zahřátí a ionizaci plynů, které tak září. Kromě viditelného světla je mlhovina zdrojem rádiového a rentgenového záření. Jednou z částí mlhoviny je i Pickeringův trojúhelník.

• Zdroj fotografií: NASA/ESA/Hubble Heritage Team