Enceladus: Hádanka o původu gejzírů na Saturnově měsíci je rozřešena

17.08.2014 - Martin Reichman

Sedm let trvající výzkum sondy Cassini přinesla (částečné) rozřešení hádanky o původu gejzírů ledových částic, páry a jednoduchých organických molekul na Enceladu

První důkazy o vodních gejzírech přinesla Cassini již v roce 2005 během tří přeletů v blízkosti Saturnova ledového měsíce. Původní teze o původu těchto výtrysků byla, že vznikají v důsledku tření v ledovém zlomu. Nová měření ale ukazují, že tření za gejzíry nestojí a že vznikají mnohem hlouběji, v obrovském podpovrchovém oceánu měsíce Enceladu a možná i pod ním.

Tepelný sken oblasti, ve které se gejzíry nacházejí, ukázal, že unikající teplo je ohraničené příliš lokálně, než aby mohlo být způsobováno třením ledového zlomu. Vědci proto předpokládají, že zvýšená teplota v okolí gejzírů je jejich důsledkem a nikoli příčinou.

Vědci zatím neumí vysvětlit další zajímavá zjištění – proč oblaka páry vznikající kolem gejzírů mění svůj jas v závislosti na poloze Enceladu k Saturnu. Výzkum tak kromě odpovědí přinesl i nové otázky.