Evropa buduje největší dalekohled na světě

03.08.2014 - Martin Reichamn

Evropský extrémně velký dalekohled (European Extremely Large Telescope – E-ELT) je připravovaný největší dalekohled na světě. Od roku 2005 jej vyvíjí mezivládní astronomická organizace Evropská jižní observatoř (ESO), jejímž členem je i Česká republika.

<p>Extrémně velký dalekohled má mít průměr hlavního zrcadla 39,3 metru složeného z 798 šestiúhelníkovitých segmentů o průměru 1,4 metru. </p>

Dalekohled bude postaven na hoře Cerro Armazones v severním Chile v nadmořské výšce 3060 m. S uvedením do provozu se počítá po roce 2020. Dalekohled bude mít průměr hlavního zrcadla 40 m (dosud největší dalekohled na světě Gran Telescopio Canarias má zrcadlo velké 10,4 m). Zrcadlo bude složené ze 798 šestiúhelníkových segmentů o rozměru 1,4 m. Původním cílem ESO bylo postavit dalekohled o průměru zrcadla 100 m, což se ale ukázalo jako nereálné.

Evropské okno do vesmíru

Dalekohled bude vybaven i adaptivní optikou, která má odstraňovat zhoršení kvality obrazu a rozmazání obrazu hvězd způsobené neklidem vzduchu. Jedno z těchto zrcadel je opatřeno na zadní straně více než 6000 podpůrnými prvky, tzv. aktuátory, které mění jeho tvar až tisíckrát za sekundu. Dalekohled bude vybaven i několika vědeckými přístroji. Přepnutí z jednoho přístroje na jiný bude přitom otázkou několika málo minut.

Se svým primárním zrcadlem o neuvěřitelném průměru 39,3 metru půjde o největší dalekohled pro pozorování v oboru viditelného světla. Bude čtyřikrát až pětkrát větší než současné nejmodernější přístroje tohoto druhu a zachytí asi 15krát víc světla. Bude také daleko větší než dva další plánované extrémně velké dalekohledy – Třicetimetrový teleskop (Thirty-Meter Telescope) a Obří Magellanův dalekohled (Giant Magellan Telescope).

Profimedia, ESO