Existuje nějaký rozdíl mezi kvazarem a černou dírou?

17.04.2014 - Michal Švanda

Přestože spolu kvazary i černé díry úzce souvisejí, jedná se o jiná astrofyzikální tělesa. V případě černé díry jde o objekt s natolik silnou gravitací, že žádné těleso, tedy ani světlo, nedokáže opustit určitou oblast v jeho okolí. K pozorovateli tedy nepřichází žádná využitelná informace (objekt se zdá černý) a naopak veškeré potenciální nosiče informace (hmotné částice i světlo) jsou objektem pohlceny (tento se tedy jeví jako díra). Černé díry mohou vznikat kolapsem jader velmi hmotných hvězd, přičemž se velmi hmotné černé díry nejspíš nacházejí ve středu velké části galaxií a vesmírem dost možná prolétá značné množství malých černých děr, pozůstatků po jeho formování.

Naproti tomu kvazar (zkratka z označení „kvazi-stelární rádiový zdroj“) značí objekt s výrazným rudým posuvem, tedy velmi vzdálený, který v dalekohledu vypadá jako hvězda a je významným zdrojem rádiového záření. Předpokládá se, že se jedná o jádra velmi starých a hmotných galaxií s centrální supermasivní černou dírou, na niž dopadá velké množství okolního plynu. Ten se při pádu ohřívá a je zdrojem záření ve všech oblastech spektra.