Nalezen objekt s polární září tisíckrát jasnější než na Jupiteru

31.07.2015 - Petr Broža

Největší polární záře ve Sluneční soustavě nám ukazuje Jupiter. Na exoplanetách nebo hnědých trpaslících však mohou dosahovat násobně vyšších intenzit

Astronomové poprvé pozorovali polární záři na objektu, který se nachází mimo naši Sluneční soustavu. Jde o objekt velikosti Jupitera, LSR J1835+3259, který se nachází 18,5 světelného roku od Země.

Vzhledem k tomu, že je několikanásobně těžší než Jupiter, patří už spíše do kategorie hnědých trpaslíků než k exoplanetám. Hnědý trpaslík je objekt, který je příliš velký a hmotný na planetu, ale příliš malý na to, aby se v něm zažehnuly termojaderné reakce a stal se tak hvězdou.

Polární záře na tomto objektu podle aktuálních pozorování dosahuje deset tisíckrát vyšší intenzity než na Jupiteru. Důvodem je výrazně silnější magnetické pole trpaslíka. Polární záře vzniká jako důsledek interakce nabitých části hvězdného větru a magnetického pole objektu.

Space.com, Caltech