Exotická robotika. Budou stroje řízeny koloniemi bakterií?

19.07.2015 - Stanislav Mihulka

Robot s mozkem plným bakterií. Bylo by to k užitku?

Na Virginské technice si myslí, že určitě ano. Místní vědci vyvinuli matematický model, podle kterého mohou bakterie ovládat chování neživého zařízení, jako je třeba robot. Zní to šíleně, ale proč ne.

Dosavadní teoretické výsledky ukazují, že to by to doopravdy mohlo fungovat a že by roboti mohly mít tak trochu jiný, ale přesto živý mozek, naplněný společenstvím bakterií. A nejspíš nezůstane je u teorií. Waren Ruder a jeho kolegové vyvíjejí robota, který bude schopný přečíst úroveň exprese genů bakterie E. coli pomocí miniaturních fluorescenčních mikroskopů.

K čemu takový výzkum? Vědci se s jeho pomocí snaží více proniknout do biochemické signalizace mezi organismy, což by mělo mít ohlas v ekologii, biologii, medicíně i robotice.

Virgina Tech, Scientific Reports