Exploze dvou supernov: Masivní výron vysokoenergetických částic i pulzarový vítr

23.11.2014 - Martin Reichman

Masivní hvězda, která vyčerpá vlastní palivo k termojaderné fúzi, se začne vlastní gravitací hroutit. Následkem tohoto procesu je zrod tzv. supernovy - doprovázený extrémní explozí a výronem oblaku jasného plazmatu.

Vznik supernovy MSH 11-62, nacházející se přibližně 16 tisíc světelných let od Země, se nyní podařilo zachytit rentgenové observatoři Chandra. Pozorování odhalilo, že vznik supernovy doprovází kromě rázové vlny odnášející mezihvězdný plyn i reverzní vlny směřující k pozůstatkům hvězdy. Ty mají za následek rychlý ohřev neutronové hvězdy – pulzaru. Intenzivní magnetické pole pulzaru poté začne generovat vlny vysokoenergetických částic. Tomuto jevu astronomové říkají pulzarový vítr.

Podobný výjev se astronomům naskytl také u jiné supernovy G327, nacházející se přibližně 29 tisíc světelných let od Země. Rentgenová observatoř zachytila mocné proudy rázových vln (na snímku je zobrazena v červené barvě) a pulzarový vítr (v modré barvě).

chandra.harvard.edu