Extrémní exoplanety: rok kratší než pozemský den

26.04.2013 - František Martinek

Astronomům se podařilo najít už téměř tisícovku exoplanet. Na některých by mohl být život, jiné jsou naprosto nehostinné

<p>Rytířem, který nad řekou Leno podle báje skolil draka, byl údajně irský světec Colomban</p>

Země oběhne kolem Slunce za jeden rok. Nejkratší oběžnou dobu má v naší soustavě Merkur – pouhých 88 dnů. Jaké však bylo překvapení astronomů, když u jiných hvězd objevili planety obíhající mnohem blíže, a tedy i za mnohem kratší dobu. Rekord v tomto směru drží planeta pojmenovaná Gliese 163 b, která krouží kolem svého slunce závratnou rychlostí. Ve vzdálenosti pouhých devíti milionů kilometrů oběhne jednou dokola za 15 hodin a 7 minut, což je i délka místního „roku“.

Stáří hvězdy se odhaduje na tři miliardy let a od Země je vzdálena padesát světelných roků. Objevená planeta dosahuje hmotnosti jedné třetiny Jupitera.