Extrémní kvazar: Černá díra, která rotuje polovinou rychlosti světla

16.03.2014 - Petr Broža

Supermasivní černé díry v centrech galaxií rotují neuvěřitelně rychle. Nedávno objevený kvazar se otáčí polovinou rychlostí světla a dovolí okolnímu materiálu přiblížit se na extrémně malou vzdálenost

Přestože se nám zatím nepodařilo černé díry pozorovat přímo, můžeme v určitých připadech měřit rychlost jejich rotace. A točí se opravdu pořádnou rychlostí. Nedávno nalezená supermasivní černá díra RX J1131-1231 se podle měření v rentgenovém záření otáčí polovinou rychlostí světla.

Změřit rychlost rotace lze pouze u aktivních černých děr, které kolem sebe mají akreční disk materiál, který urychlen gravitací černé díry se zahřívá natolik, že je možné jej pozorovat. A právě rychlost tohoto materiálu v okolí černé díry vypovídá o rychlosti rotace černé díry.

Odhadujeme, že u černé díry RX J1131 přichází rentgenové záření z míst jen třikrát tak vzdálených, jako je horizont událostí,naznačuje Jon Miller, profesor na Michiganské univerzitě a spoluautor této teorie. Pokud černá díra dovolí okolnímu materiálu přiblížit se tak blízko, musí se otáčet extrémně rychle, aby disk mohl přežít natolik blízko horizontu.

Daleké kvazary

Supermasivní černé díry se nachází v centrech většiny galaxií a jsou milionkrát až miliardkrát hmotnější než naše Slunce. To činí jejich rotaci extrémně rychlou a rotace se stále zrychluje s tím, jak černá díra nabírá hmotu z okolí. Ty nejmasivnější černé díry září natolik (resp. materiál okolo nich), že jsou vidět až ze vzdáleností miliard světelných let. Takovým objektům říkáme kvazary.

RX J1131 leží přibližně šest miliard světelných let daleko. Za normálních okolností bychom takto vzdálené objekty nemohli pozorovat. Astronomové ale při jejich pozorování využívají přírodního dalekohledu, tzv. gravitační čočky. Před RX J1131 se naštěstí nachází velká eliptická galaxie, která zesiluje světlo tohoto kvazaru natolik, že jej můžeme pozorovat.

University of Michigan