Extrémní superzemě 55 Cancri E je jako jedna velká sopka

08.05.2015 - Martin Reichman

Exoplaneta, s označením 55 Cancri E, patří mezi nejvíce fascinující vesmírné objekty. Objevena byla v roce 2004 a patří mezi pětici extrasolárních planet kroužících kolem mateřské hvězdy 55 Cancri. Tato superzemě, je zhruba 8× hmotnější než naše planeta a nachází se asi 40 světelných let daleko v souhvězdí Raka. Nedávná pozorování Spitzerovým dalekohledem ukázala, že se na jejím povrchu dramaticky mění teplota. Během pouhých 2 let se teplota na jejím povrchu skokově zvýšila téměř o 300% - z 1 000°C se vyhoupla na 2 700°C. Podle vědců lze extrémní teplotní růst vysvětlit jen intenzivní sopečnou činností.

I přes intenzivní výzkum vědci stále nemají jasno v tom, z čeho se exoplaneta 55 Cancri E vlastně skládá. Dřívější výpočty ukazovaly na převahu uhlíku v různých formách – od grafitu až po diamant. Nová pozorování a simulace ale naznačují, že by její povrch mohl být tvořený převážně železem a křemíkem. Existují ale i teorie, podle nichž by 55 Cancri E mohla být vodním světem.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech, R. Hurt