F-15 Eagle: Stroj s nejvyšším skóre sestřelených stíhaček v současnosti

17.07.2015 - Miroslav Mašek

Elegantní F-15 byl dlouhá desetiletí považován za nejvýkonnější stíhací letoun pro vybojování a udržení vzdušné převahy a jeho nadvládu narušil až příchod strojů 5. generace v čele s F-22

<p>F-15 Eagle během hlídkové mise nad Washingtonem, 7. října 2007. <em>(foto: Wikimedia Commons, U.S. Air Force, Samuel Rogers, CC0)</em></p>

F-15 Eagle během hlídkové mise nad Washingtonem, 7. října 2007. (foto: Wikimedia Commons, U.S. Air Force, Samuel Rogers, CC0)


Reklama

Práce na následovníkovi F-4 Phantom II začaly už v první polovině 60. let a americké letectvo se v roce 1969 rozhodlo pro typ navržený u McDonnell Douglas. Po dlouhém vývoji se jednomístný F-15A poprvé vznesl v červenci 1972, dvoumístný F-15B následoval o rok později, k jednotkám dorazil v lednu 1976. Přes svou výkonnost si typ našel i odpůrce, kteří kritizovali jeho rozměry (údajně moc velké na přepadovou stíhačku) a cenu.

Unese střely všeho druhu

V důsledku toho byl vypsán program na vývoj lehčího stroje, který by F-15 ve výzbroji doplnil, z čehož vzešel F-16. Konstruktéři vsadili na kombinaci obratnosti, zrychlení, velkého doletu, moderní elektronické výbavy a účinné výzbroje. Výjimečné obratnosti a akcelerace F-15 dosahuje díky vysokému poměru tahu motorů k hmotnosti a nízkému plošnému zatížení křídel. Eagle tak zvládá zatáčky o malém poloměru bez ztráty rychlosti.

Dokáže též operovat i ve velké vzdálenosti od základny a působit v ní dlouhou dobu. Díky své velikosti a výkonným motorům unese vysoký počet řízených střel, které dokáže efektivně použít pomocí pokročilé avioniky. 

F-15C odpalující raketu AIM-7 Sparrow 2 (foto: Wikimedia Commons, Alvinrune, CC0)

Radar AN/APG-63 či AN/APG-70 vyhledává cíle letící ve všech výškách, údaje pak předává do palubního počítače, který volí nejvhodnější výzbroj. Data se pilotovi promítají na průhledový displej, aniž by musel v kritické fázi boje sledovat jiné přístroje. Nechybějí komunikační systémy pro pásmo UHF, navigační systém, přistávací systém ILS, elektronický výstražný systém varující před hrozbami a automaticky vypouštějící klamné cíle. 

Ovládací prvky jsou uspořádány dle systému HOTAS, díky čemuž pilot může používat zbraně a volit nejvhodnější režimy radaru, aniž by přitom musel sundat ruce z kniplu a regulace tahu motorů. Od roku 1979 přicházela do výzbroje modernizovaná verze F-15C/D. Tyto letouny pojmou o 900 kg paliva více, mají vylepšenou avioniku a schopnost nést kontejnery FAST (Fuel and Sensor).

Výkony F-15 zaujaly i mimo USA, které souhlasily s exportem do několika zemí – Izraele, Japonska a Saúdské Arábie. Přestože F-15 měl být určen výhradně pro vzdušný boj, výrobce na vlastní náklady vyvinul i dvoumístný F-15E Strike Eagle pro přesné údery na pozemní cíle. V soutěži, z níž měl vzejít nástupce F-111, porazil Strike Eagle konkurenční F-16XL a v roce 1988 vstoupil do služby u USAF.

Kustomizované verze F-15E koupil Izrael, Singapur, Saúdská Arábie a Jižní Korea. Bojový křest zažily F-15 v izraelském letectvu, když v červnu 1977 sestřelily čtyři syrské MiG 21. Se stejným protivníkem se izraelské stroje úspěšně střetly i v libanonské válce roku 1982.

TIP: Americký Orel a sovětský Netopýr: Duel F-15 Eagle vs. MiG-25

Do bojů v Perském zálivu se v roce 1991 zapojily verze C, D i E ze stavu USAF a dosáhly přes 30 vzdušných vítězství, několik letadel zde sestřelili i saúdští piloti eaglů. V roce 1999 americké F-15 nad Balkánem zničily čtyři srbské MiG-29. Při všech těchto příležitostech F-15 prokázaly mimořádné schopnosti – ne náhodou ze všech aktuálně sloužících stíhacích typů na světě mají nejlepší skóre: přes 100 vzdušných vítězství bez jediné ztráty. Zajistit konkurenceschopnost typu do dalších let má verze F-15SE Silent Eagle, která posouvá typ téměř na úroveň 5. generace a představuje levnější alternativu k F-22 či F-35. 

McDonnell Douglas F-15 Eagle

  • DÉLKA: 19,44 m
  • ROZPĚTÍ: 13,05 m
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 30,84 t
  • DOLET: 5 600 km s přídavnými nádržemi
  • DOSTUP: 20 000 m
  • MAX. RYCHLOST: 2 655 km/h (2,16 Ma)
  • POHONNÁ JEDNOTKA: 2× Pratt & Whitney F100-PW-100
  • VÝZBROJ: 20mm kanón Vulcan, protiletadlové řízené střely AIM-Sparow, AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, pumy (konvenční, kazetové, naváděné laserem atd.), protizemní řízené střely AGM-88 HARM, AGM-65 Maverick ad.
  • OSÁDKA: 1 muž 

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Domovinou kněžice mramorované je východ Asie, aktuálně se ale vyskytuje i v Severní Americe a v Evropě. Zatím nejsevernější doložený nález pochází ze Švédska. (foto: Flickr, Gilles San Martin, CC BY-SA 2.0)

Příroda

Z nových střel středního doletu Pershing II měli Sověti velké obavy. Na snímku Pershing II odpalovaný z vojenské základny White Sands Missile Range v Novém Mexiku, listopad 1982. (foto: U.S. National Archives, CC0)

Válka
Revue

Ve dvacátých letech bylo auto považováno za velký luxus. Stálo totiž zhruba 20 000 korun a tedy  zhruba stonásobek měsíční mzdy. (foto: Škoda Auto, CC0)

Historie

Následky virových infekcí jsou zřejmě zdrojem mnoha obtíží ve vyšším věku, včetně vyššího rizika vzniku Parkinsonovy nebo Alzheimerovy choroby. (foto: Shutterstock)

Věda

Cena za litr nejkvalitnějšího ručně vyráběného arganového oleje se může vyšplhat až k šesti tisícům korun. (foto: Unsplash, Chelsea shapouriCC0)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907