Fakta o havárii raketoplánu SpaceShipTwo

03.11.2014 - Martin Reichman

Uplynulý týden nám opět připomněl, že starty vesmírných raket, raketoplánů a sond rozhodně nejsou rutinní záležitostí. Jde o velmi sofistikovaný obor a havárie k němu bohužel neodmyslitelně patří


Reklama

Je jen nešťastnou shodou okolností, že páteční tragická nehoda raketoplánu SpaceShipTwo přišla jen týden po nehodě rakety Antares. Na rozdíl od ní má ale nehoda SpaceShipTwo fatální následky. Zemřel při ní zkušený 39letý pilot Michael Alsbury. Druhý pilot Peter Siebold (43) je se středně těžkými poraněními v péči lékařů v nemocnici Antelope Valley Hospital. Podle posledních zpráv je Peter Siebold při vědomí a komunikuje s lékaři i s rodinou. Oba piloti přitom společně absolvovali 28. srpna úspěšný testovací let SpaceShipTwo

Co se stalo SpaceShipTwo

Nosný letoun WhiteKnightTwo odstartoval s raketoplánem SpaceShipTwo v pátek v 5:20 našeho času z kosmodromu Mojave Air and Space Port v Mohavské poušti. O padesát minut později dosáhla sestava výšky 15 200 metrů a SpaceShipTwo se od letounu podle plánu odpojil.

Několik sekund po odpoutání se od WhiteKnightTwo, SpaceShipTwo zažehl svůj motor a o dvě minuty poté u něj byly zjištěny neupřesněné anomálie. Podle zatím zveřejněných zpráv ale není jasné, zda šlo o zjištění posádky, pozemního personálu nebo o zda jde o obecné post-havarijní hodnocení.

Ze zveřejněných prohlášení rovněž není jasné v jaké výšce se v době havárie SpaceShipTwo nacházel. Vzhledem k času odpojení se raketoplán mohl nacházet kdekoli ve výšce od 12 do 60 kilometrů. Předpokládá se ale, že vzhledem k charakteru testování piloti zvolili mírnější trajektorii letu a nedosáhli tak maximální výšky. Ani jeden z pilotů na sobě neměl skafandr, což není nic divného, při testovacích letech tohoto typu se běžně používá pouze kyslíková maska. Oba byli ale vybaveni padáky. Zdá se, že použít jej ale stihl jen Peter Siebold, i když v tomhle bodě se svědectví rozcházejí. 

Starý motor, nové palivo

Mezi prvními spekulacemi o příčině havárie je nejčastěji zmiňován nový typ motoru s označením RM2. Ve skutečnosti ale motor není novou komponentou SpaceShipTwo. Přestože na motoru byly provedeny některé dílčí úpravy, skutečnou novinkou bylo palivo

Raketový motor SpaceShipTwo používá tuhé palivo na bázi kaučuku - Hydroxyl-Terminated PolyButadiene (HTPB). V pátek ale bylo testováno polyamidové palivo, konkrétně termoplast. Polyamid byl vybrán, neboť s ním SpaceShipTwo během pozemních testů dosahoval vyšší výkon a umožňoval mu dosáhnout i větší výškový dostup. Výhodou polyamidu jako paliva je i fakt, že raketoplán dokáže používat oba druhy paliva bez větších úprav.

Co bylo skutečnou příčinou havárie je pochopitelně nyní předmětem šetření, na jehož závěry si budeme muset počkat a je pravděpodobné, že to může trvat i řadu měsíců. Podle zástupců Virgin Galactic byl motor i nový typ paliva důsledně otestován, byť jen v rámci pozemních zkoušek.

Reklama

  • Zdroj textu:

    NASA

  • Zdroj fotografií: NASA, Reuters

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Winston Churchill s manželkou Clementine na návštěvě v Soestdijkském paláci. Vedle Churchilla stojí princ Bernhard a nizozemská královna Juliána s dětmi.

Historie

V Cockaigne neexistovala nouze, násilí, ba ani práce a pečené husy tam létaly přímo do úst.

Zajímavosti

Fukušimské tritium bude podle vědců v mořské vodě v nesmírně malé koncentraci, odpovídající extrémně zředěným homeotickým přípravkům.

Věda

Kamenná exoplaneta GJ 367b obkrouží svou mateřskou hvězdu za pouhých osm hodin. Na jejím povrchu zřejmě panuje teplota kolem 1 500 °C.

Vesmír

Chvostoskoci (Collembola) jsou řádem šestinohých bezobratlých živočichů, kteří v širším smyslu patří mezi hmyz. Žijí v půdě nebo na jejím povrchu, někdy však i na vodní hladině či na okrajích ledovců. Už podle tohoto výčtu je zřejmé, že jde o velmi odolnou a přizpůsobivou skupinu.

Příroda
Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907