Fakta o havárii raketoplánu SpaceShipTwo

03.11.2014 - Martin Reichman

Uplynulý týden nám opět připomněl, že starty vesmírných raket, raketoplánů a sond rozhodně nejsou rutinní záležitostí. Jde o velmi sofistikovaný obor a havárie k němu bohužel neodmyslitelně patří


Reklama

Je jen nešťastnou shodou okolností, že páteční tragická nehoda raketoplánu SpaceShipTwo přišla jen týden po nehodě rakety Antares. Na rozdíl od ní má ale nehoda SpaceShipTwo fatální následky. Zemřel při ní zkušený 39letý pilot Michael Alsbury. Druhý pilot Peter Siebold (43) je se středně těžkými poraněními v péči lékařů v nemocnici Antelope Valley Hospital. Podle posledních zpráv je Peter Siebold při vědomí a komunikuje s lékaři i s rodinou. Oba piloti přitom společně absolvovali 28. srpna úspěšný testovací let SpaceShipTwo

Co se stalo SpaceShipTwo

Nosný letoun WhiteKnightTwo odstartoval s raketoplánem SpaceShipTwo v pátek v 5:20 našeho času z kosmodromu Mojave Air and Space Port v Mohavské poušti. O padesát minut později dosáhla sestava výšky 15 200 metrů a SpaceShipTwo se od letounu podle plánu odpojil.

Několik sekund po odpoutání se od WhiteKnightTwo, SpaceShipTwo zažehl svůj motor a o dvě minuty poté u něj byly zjištěny neupřesněné anomálie. Podle zatím zveřejněných zpráv ale není jasné, zda šlo o zjištění posádky, pozemního personálu nebo o zda jde o obecné post-havarijní hodnocení.

Ze zveřejněných prohlášení rovněž není jasné v jaké výšce se v době havárie SpaceShipTwo nacházel. Vzhledem k času odpojení se raketoplán mohl nacházet kdekoli ve výšce od 12 do 60 kilometrů. Předpokládá se ale, že vzhledem k charakteru testování piloti zvolili mírnější trajektorii letu a nedosáhli tak maximální výšky. Ani jeden z pilotů na sobě neměl skafandr, což není nic divného, při testovacích letech tohoto typu se běžně používá pouze kyslíková maska. Oba byli ale vybaveni padáky. Zdá se, že použít jej ale stihl jen Peter Siebold, i když v tomhle bodě se svědectví rozcházejí. 

Starý motor, nové palivo

Mezi prvními spekulacemi o příčině havárie je nejčastěji zmiňován nový typ motoru s označením RM2. Ve skutečnosti ale motor není novou komponentou SpaceShipTwo. Přestože na motoru byly provedeny některé dílčí úpravy, skutečnou novinkou bylo palivo

Raketový motor SpaceShipTwo používá tuhé palivo na bázi kaučuku - Hydroxyl-Terminated PolyButadiene (HTPB). V pátek ale bylo testováno polyamidové palivo, konkrétně termoplast. Polyamid byl vybrán, neboť s ním SpaceShipTwo během pozemních testů dosahoval vyšší výkon a umožňoval mu dosáhnout i větší výškový dostup. Výhodou polyamidu jako paliva je i fakt, že raketoplán dokáže používat oba druhy paliva bez větších úprav.

Co bylo skutečnou příčinou havárie je pochopitelně nyní předmětem šetření, na jehož závěry si budeme muset počkat a je pravděpodobné, že to může trvat i řadu měsíců. Podle zástupců Virgin Galactic byl motor i nový typ paliva důsledně otestován, byť jen v rámci pozemních zkoušek.

Reklama

  • Zdroj textu:

    NASA

  • Zdroj fotografií: NASA, Reuters



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Počátečním dnem kalendáře se stalo 22. září 1792, kdy se monarchie změnila v republiku. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie
Revue

Malý obrněný dinosaurus Jakapil kaniukura (ilustrace: PaleoGDY, Mauricio Álvarez & Gabriel Díaz YantenCC BY 4.0)

Věda

Republic P-47 Thunderbolt se během války stal jedním ze tří symbolů letectva USA (spolu s letouny Lockheed P-38 Lightning a North American P-51 Mustang). (foto: Wikimedia Commons, US Air Force, CC0)

Válka
Vesmír

Do slavnostního průvodu, který každý rok prochází bulharským Kazanlakem, se zapojuje na pět tisíc nadšenců. Kroje jako by podtrhovaly nejen malebnost kraje, ale také růží, které dívky v tradičním oděvu sbírají. (foto: Shutterstock)

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907