Fakta o měsících Uranu: 216 let hledání a nových objevů

28.12.2015 - Martin Reichman

Uran má 27 známých měsíců, přičemž drtivá většina z nich byla objevena až v kosmickém věku. Zmapování všech jeho satelitů trvalo 216 let

Uranovy měsíce se dají rozdělit do tří skupin, které se obvykle nazývají rodiny. Vnitřní měsíce s pravidelnými drahami obíhají v blízkosti planety po kruhových drahách ležících téměř přesně v rovině rovníku planety. Vnější měsíce s pravidelnými drahami obíhají ve střední vzdálenosti až za prstenci. Jejich dráhy jsou také prakticky kruhové a leží téměř přesně v rovině rovníku. Měsíce s nepravidelnými drahami obíhají ve větších vzdálenostech od planety po více či méně výstředných drahách. Jedná se pravděpodobně o zachycená transneptunická tělesa.

Mezi pět hlavních měsíců patří Miranda, Ariel, Umbriel, Titania a Oberon. Největšími jsou Titania a Oberon s průměrem přes 1 500 kilometrů, nejmenším pak Cupid, který měří v průměru pouhých 18 kilometrů. Jména Uranových měsíců pochází z her Williama Shakespeara.

Objevy předkosmického věku

Prvními objevenými měsíci jsou Oberon a Titania. Oba objevil v roce 1787 Sir Frederick William Herschel pouhých 6 let po objevu samotné planety. V roce 1851 objevil anglický astronom William Lassell nejtmavší z velkých měsíců Uranu – Umbriel. Stejný astronom později objevil i nejjasnější a patrně také nejmladší z Uranových měsíců – Ariel. Poslední z objevů předkosmického věku si připsal nizozemsko-americký astronom Gerard Peter Kuiper, který v roce 1948 poprvé spatřil jeden z nejbizarnějších objektů naší Sluneční soustavy – Mirandu.

Rodina se rozrůstá

Další přírůstek do rodiny Uranových měsíců přinesla o 29 let později sonda Voyager 2. Ta v roce 1977 zmapovala dalších deset měsíců – Ofélii, Cordelii, Puck, Belindu, Cressidu, Portii, Rosalindu, Julii, Desdemonu a Biancu.

Zbývající měsíce byly objeveny díky rychlému rozvoji pozemských teleskopů. V roce 1997 to byli Caliban a Sycorax, o dva roky později pak Setebos, Prospero a Stephano a v roce 2001 Trinculo, Francisco a Ferdinand. Posledními objevenými měsíci se v roce 2003 staly Cupid, MabMargaret.

Wikipedia, Space.com