Fakta: Trpasličí planeta Pluto, jak ji (možná) neznáte

29.08.2014 - Martin Reichman

V roce 2006 byl sice Pluto degradován z pozice planety na pouhou trpasličí planetku, i tak ale zůstává jedním z nejzajímavějších vesmírných těles naší Sluneční soustavy

Že je Pluto malé, asi všichni vědí, jak malé ale ve skutečnosti je? Jeho střední poloměr je pouhých 1 151 kilometrů a na rozdíl od většiny planet v naší Sluneční soustavě není vyboulen. Jeho poloměr je tedy stejný k pólům i k rovníku. Průměr Pluta je 2 302 kilometrů, což odpovídá zhruba dvěma třetinám průměru Měsíce. Pokud byste se na Plutu vydali na procházku kolem jeho rovníku, čekala by vás cesta 7 232 kilometrů dlouhá, tedy přibližně stejně dlouhá jako je cesta z Prahy do Pekingu.

Malý ale neobyčejný

Další zvláštností Pluta je jeho povrch, všechny planety naší soustavy od Marsu dále jsou totiž plynní obři, povrch Pluta se však skládá především z kamenných materiálů a ledu. Obíhá po vysoce výstřední a nakloněné dráze a jeho vzdálenost od Slunce se pohybuje mezi 30 až 49 astronomickými jednotkami (4,4 až 7,4 miliard kilometrů). Zajímavostí je, že se tak v pravidelných intervalech ocitá blíže Slunci, než poslední planeta Sluneční soustavy, Neptun.

Pluto má pět známých měsíců. Největším je Charon, který byl objeven již roku 1978, další dva, Nix a Hydra, následovaly až roku 2005 a dva malé měsíce, Kerberos a Styx, byly objeveny teprve před třemi lety.

Jak Pluto o status planety přišel

Postavení Pluta jako planety bylo vědci diskutováno od jeho objevení v roce 1930, je totiž menší než mnoho měsíců naší soustavy. Poslední kapkou pro Pluto jako planetu byl však až objev planetoidu Eris pohybujícího se za hranicí Kuiperova pásu. Eris je totiž o 23 kilometrů větší než Pluto a logicky by mu tak připadl status 10. planety naší soustavy.

Mezinárodní astronomická unie ale na svém 26. valném shromáždění konaném v Praze přijala novou definici označení „planeta“. Podle ní je planetou těleso s kulovitým tvarem, které je v oblasti své dráhy dominantní. Pluto však sdílí svoji oblast prostoru s jinými podobně velkými tělesy a nesplňuje tedy druhou podmínku této definice. Titul planeta mu byl proto po 76 letech odebrán.

Uznání se ale Pluto přece jen dočkalo, 11. června 2008 totiž Mezinárodní astronomická unie zavedla novou kategorii těles, kterou nazvala právě po Plutu – plutoidy. Pluto a Eris jsou tak nyní plutoidy, resp. trpasličí planety.