Falešná věda (3): Kreacionismus

19.09.2015 - Roman Polach

Je lidstvo produktem vědeckých pokusů mimozemšťanů? Je možné z tvaru lebky odvodit charakter člověka či jeho intelekt? Může fungovat studená fúze? Seznamte se s nejznámějšími zástupci falešných věd - dnes o kreacionismu - víře, že vesmír je dílem Stvořitele

Přestože evoluční teorie patří mezi ty nejúspěšnější a nejlépe prokázané, tzv. kreacionisté v ní spatřují hrozbu pro svůj náboženský pohled na svět, který vychází především z Bible. I mezi seriózními vědci se najde mnoho věřících, obvykle však své osobní přesvědčení nemíchají dohromady s odbornou prací. Evoluce a víra v Boha podle jejich názoru není nijak v rozporu.

Pro jistou skupinu odborníků – především v nábožensky silně orientovaných oblastech USA – je ovšem evoluce nepřijatelná. Jejich argumenty zní na první pohled přesvědčivě: Tak například protein hemoglobin, který přenáší kyslík v krvi, se skládá z 574 stavebních bloků zvaných aminokyseliny, jež musejí následovat v určitém pořadí. Kreacionisté přitom tvrdí, že pokud je byť jen nepatrně promícháte, protein nebude fungovat. Jaká je šance, že by takový řetězec vznikl náhodnou kombinací? Asi taková, jako kdyby se smetištěm přehnalo tornádo a vytvořilo funkční Boeing 747. V lidském těle se přitom nacházejí desítky tisíc druhů proteinů. Není to snad důkaz, že nás stvořila vyšší inteligence neboli Bůh?

Nepochopená biologie

Kreacionisté nenechávají na evoluční teorii nit suchou, jejich argumenty však většinou vycházejí z neznalosti a nepochopení zmíněné teorie i biologie obecně. Vraťme se k úvodnímu příkladu s hemoglobinem: Ve skutečnosti můžeme změnit většinu aminokyselin v daném proteinu, aniž bychom ohrozili jeho funkci. Důkazem je řada živočichů, kteří pozměněný hemoglobin efektivně využívají. Protein navíc nemusel vzniknout přímo v dnešní složité podobě, ale mohl se vyvinout postupnými krůčky z mnohem jednodušších forem.

Stejně lehce můžeme vyvrátit i většinu ostatních argumentů. Nejzarputilejší obhájci kreacionismu navíc sami vypouštějí z úst tvrzení, jež jsou v naprostém rozporu s vědeckými poznatky. Stáří Země podle nich činí jen šest tisíc let, přičemž naše planeta přestála globální potopu, přesně jak popisuje Bible. Přesto jde v USA o velice rozšířenou víru: podle výzkumů se 46 % Američanů ztotožňuje s tvrzením, že Bůh stvořil člověka v jeho současné podobě před méně než deseti tisíci lety.

• Zdroj fotografií: DeviantArt