Fascinující komunikace včel: Na predátory varovnými signály

12.07.2013 - Zuzana Teličková

Biolog James Nieh pozoroval při svých experimentech se včelami medonosnými zvláštní chování, které vyhodnotil jako varovný signál. Včely jej používají v případě, že se při sběru potravy setkají s nějakým nebezpečím a naznačují svým společnicím, že konkrétní lokalita pro ně není vhodná

Samotná signalizace pak spočívá ve vibraci těla trvající přibližně jednu desetinu sekundy opakované 380 krát za vteřinu. Včely přitom vylezou na průzkumnici nebo do ní strkají hlavou. Průzkumnice, které mají za úkol vyznačovat speciálním tancem polohu nového zdroje potravy, pak na rizikovou lokalitu ostatní členky společenství nenavigují. Vědci se původně domnívali, že vibrace těla spojená s fyzickým kontaktem je prosbou o vzorek pylu či nektaru. Nieh však dokázal, že včely se tak vědomě snaží ochránit ostatní členky úlu před predátory a agresivním konkurenčním hmyzem. Čím větší je riziko, tím intenzivnější jsou také varovné signály. Podle Nieha jde u společenského hmyzu teprve o druhý prokázaný příklad negativní zpětné vazby, která má za úkol chránit úl.