Fenomén sdílení automobilů: Nápad, který mění svět

22.08.2015 - redakce 100+1

Časopis Time označil sdílení za nápad, který změní svět. A skutečně jej využívá stále víc zájemců. Lidé dnes sdílejí nářadí, byty i auta. Ale také zkušenosti a dovednosti


Reklama

Města už dávno nepatří jen svým obyvatelům – mnohdy se zdá, že auta v nich mají navrch. Například v Praze urazí všechny automobily v průměru 22 milionů kilometrů denně. Počet registrovaných pražských vozidel se postupně blíží počtu lidí v hlavním městě: zanedlouho jich bude milion. Přitom průměrně jezdí pouze hodinu denně a zbylých 23 hodin stojí na parkovišti či v garáži. K šetrnějšímu přístupu by stačila maličkost, kterou se děti učí již na pískovišti – podělit se.

„Jedno sdílené auto nahradí zhruba čtyři až deset soukromě vlastněných automobilů. Město tak nemusí tolik investovat do parkovišť a spousta lidí nemusí řešit parkovací místo,“ vysvětluje výhody sdílení automobilů Michal Šimoník, jeden ze zakladatelů tzv. carsharingu u nás.

Jízda, která se vyplatí

Že se mnohdy vyplatí auto spíš sdílet než se na něj dívat z okna, zjistili v Brně již v roce 2004 a založili carsharingovou agenturu s názvem Autonapůl. Nechali se inspirovat západní Evropou, kde se lidé o auta dělí už od 70. let minulého století. Počátky byly skromné, v posledních letech však zájem rychle roste. Dnes má skupina ohleduplných motoristů více než 200 členů a k dispozici je jim 21 automobilů v pěti městech. Platí se přitom dvě sazby: za rezervované hodiny (od 12 Kč/h) a za ujeté kilometry (od 3,90 Kč/km).

Obecně se sdílení vyplatí tomu, kdo nemusí auto používat denně a za rok urazí méně než 10 000 km. Sdílená vozidla spravuje družstvo, uživatelé platí za jízdu a pronájem.

„Průměrné stáří našich automobilů dosahuje v tuto chvíli tři a půl roku. Chceme ho ještě snížit, aby bylo půjčení auta zajímavé i pro lidi, kteří jedou například na delší dovolenou, a chtějí se tak na vůz plně spolehnout,“ vysvětluje Šimoník.

Svět bez peněz?

Auta však samozřejmě nepředstavují jedinou věc, která v domácnostech většinu času pouze čeká na využití. Různé nářadí i spotřebiče si lidé dříve běžně půjčovali na vesnicích či na městských pavlačích, zatímco dnes tato místa nahradil internet. V poslední době se tak množí stránky, kde lze zdarma nebo výměnou získat ledacos – včetně zkušeností.

„Baví mě různé firemní strategie. Takže na internetu třeba nabízím, že poradím se strategií společnosti nebo s marketingovou komunikací,“ popisuje sdílení svých zkušeností podnikatel, miliardář a filantrop Libor Malý. Již v 90. letech vytvořil navzdory nevěřícím Tomášům na internetu trh práce a nyní buduje další svoji vizi – svět bez peněz: Otevřel na síti prostor pro „ekonomiku daru“, kde lidé poskytují ostatním to, co umějí a co je baví. A nic za to nechtějí.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Přistání na letišti Courchevel je možné pouze se speciální licencí – jde o páté nejnebezpečnější letiště světa.

Zajímavosti

Současné kombajny váží desítky tun a velice zatěžují půdu na polích, což ohrožuje jejich úrodu.

Věda
Reklama

Konstelace satelitů Swarm

Vesmír

Eisenhower považoval za nejlepšího německého velitele Gerda von Rundstedta (zcela vlevo).

Válka
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907