Fenomén sdílení automobilů: Nápad, který mění svět

22.08.2015 - redakce 100+1

Časopis Time označil sdílení za nápad, který změní svět. A skutečně jej využívá stále víc zájemců. Lidé dnes sdílejí nářadí, byty i auta. Ale také zkušenosti a dovednosti


Reklama

Města už dávno nepatří jen svým obyvatelům – mnohdy se zdá, že auta v nich mají navrch. Například v Praze urazí všechny automobily v průměru 22 milionů kilometrů denně. Počet registrovaných pražských vozidel se postupně blíží počtu lidí v hlavním městě: zanedlouho jich bude milion. Přitom průměrně jezdí pouze hodinu denně a zbylých 23 hodin stojí na parkovišti či v garáži. K šetrnějšímu přístupu by stačila maličkost, kterou se děti učí již na pískovišti – podělit se.

„Jedno sdílené auto nahradí zhruba čtyři až deset soukromě vlastněných automobilů. Město tak nemusí tolik investovat do parkovišť a spousta lidí nemusí řešit parkovací místo,“ vysvětluje výhody sdílení automobilů Michal Šimoník, jeden ze zakladatelů tzv. carsharingu u nás.

Jízda, která se vyplatí

Že se mnohdy vyplatí auto spíš sdílet než se na něj dívat z okna, zjistili v Brně již v roce 2004 a založili carsharingovou agenturu s názvem Autonapůl. Nechali se inspirovat západní Evropou, kde se lidé o auta dělí už od 70. let minulého století. Počátky byly skromné, v posledních letech však zájem rychle roste. Dnes má skupina ohleduplných motoristů více než 200 členů a k dispozici je jim 21 automobilů v pěti městech. Platí se přitom dvě sazby: za rezervované hodiny (od 12 Kč/h) a za ujeté kilometry (od 3,90 Kč/km).

Obecně se sdílení vyplatí tomu, kdo nemusí auto používat denně a za rok urazí méně než 10 000 km. Sdílená vozidla spravuje družstvo, uživatelé platí za jízdu a pronájem.

„Průměrné stáří našich automobilů dosahuje v tuto chvíli tři a půl roku. Chceme ho ještě snížit, aby bylo půjčení auta zajímavé i pro lidi, kteří jedou například na delší dovolenou, a chtějí se tak na vůz plně spolehnout,“ vysvětluje Šimoník.

Svět bez peněz?

Auta však samozřejmě nepředstavují jedinou věc, která v domácnostech většinu času pouze čeká na využití. Různé nářadí i spotřebiče si lidé dříve běžně půjčovali na vesnicích či na městských pavlačích, zatímco dnes tato místa nahradil internet. V poslední době se tak množí stránky, kde lze zdarma nebo výměnou získat ledacos – včetně zkušeností.

„Baví mě různé firemní strategie. Takže na internetu třeba nabízím, že poradím se strategií společnosti nebo s marketingovou komunikací,“ popisuje sdílení svých zkušeností podnikatel, miliardář a filantrop Libor Malý. Již v 90. letech vytvořil navzdory nevěřícím Tomášům na internetu trh práce a nyní buduje další svoji vizi – svět bez peněz: Otevřel na síti prostor pro „ekonomiku daru“, kde lidé poskytují ostatním to, co umějí a co je baví. A nic za to nechtějí.

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Bílý slon je absolutní a finančně velmi nákladnou přítěží, kterou ale nemůžete nepřijmout

Historie
Válka

Dineobellator žil ve světě těsně před dopadem osudového meteoritu.

Věda

Slayton během výcviku na trenažéru v Houstonu - lékaři mu diagnostikovali vzácnou srdeční vadu. Ani je však nenapadlo ho vyřadit z přípravy ke kosmickým letům.

Vesmír

Historie Leptis Magna byla krátká, avšak oslňující. Město vzniklo v 7. století př. n. l. coby obchodní přístav Féničanů a dlouho tvořilo součást Kartága. 

Cestování

V Zoo Praha se narodilo mládě slona indického.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907