GAIA: 3D mapa Galaxie vyčtená z pohybu hvězd

17.03.2014

Nové poznatky zhruba o miliardě hvězd a dalších objektech by měla přinést evropská družice GAIA (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics), která odstartovala do vesmíru 19. prosince 2013.

Jejím úkolem je zjistit přesné informace o poloze vybraných objektů, o jejich pohybu, teplotě, gravitaci a chemickém složení. Astronomové pak zpracováním měření otevřou cestu k „archeologickému“ studiu naší Galaxie, když budou interpretovat pohyby jednotlivých hvězd a jejich skupin jako důsledek dřívějších událostí.

GAIA je nejpřesnější optickou astronomickou družicí, jaká kdy byla vypuštěna – je schopna opakovaně proměřovat polohy hvězd se stokrát vyšší přesností než předcházející evropská družice Hipparcos. Jejím úkolem je uskutečnit největší sčítání těles v naší Galaxii. Na základě těchto údajů pak bude zhotovena nejpřesnější 3D mapa okolí Slunce. Očekávaná životnost družice je pět let.

Družice se nachází v bodu L2 (Langrangeův bod L2) v soustavě Slunce-Země, je tedy 1,5 milionů kilometrů od naší Země ve směru od Slunce. V této pozici je dobře odstíněn vliv naší mateřské hvězdy.

GAIA (ESA)