Galaktická monstra i trpaslíci: Největší, nejmenší či nejvzdálenější galaxie

11.08.2014 - František Martinek

Galaxie obsahující stovky milionů až miliard hvězd bychom mohli považovat za vesmírné ostrovy. Každá ze známých galaxií se přitom od těch ostatních něčím liší

Nejblíž a nejdál

Slabá trpasličí galaxie v souhvězdí Střelce objevená v roce 1994 je naším nejbližším galaktickým „sousedem“, respektive průvodcem naší Galaxie. Nachází se ve vzdálenosti 65 tisíc světelných let od Země, od středu Mléčné dráhy ji pak dělí asi 50 tisíc světelných let.

V roce 2012 astronomové oznámili, že na snímku z Hubbleova vesmírného dalekohledu (HST) objevili dosud nejvzdálenější galaxii, která dostala označení MACS0647-JD. Vznikla pouhých 420 milionů let po zrodu vesmíru, je od nás vzdálena 13,3 miliardy světelných roků a její průměr činí asi 600 světelných let (průměr Mléčné dráhy dosahuje 150 000 světelných roků).

Největší ve vesmíru

Galaxie 3C 236 je známá rádiová galaxie. Její dva laloky, z nichž každý sahá do vzdálenosti téměř čtyř milionů světelných let, směřují na opačné strany od jejího středu. Její velikost je čtyřnásobkem vzdálenosti mezi Mléčnou dráhou a galaxií M 31 v souhvězdí Andromedy; její lineární rozměr pak dosahuje 14 280 000 světelných roků a donedávna byla považována za největší ve vesmíru.

V roce 2007 však byla objevena ještě větší rádiová eliptická galaxie J1420–0545, jejíž lineární rozměr společně s oběma výtrysky materiálu činí 15 285 000 světelných let.

Galaktická superporodnice

V souhvězdí Fénix objevili astronomové obří galaktickou „matku“. Pomocí rentgenové kosmické observatoře Chandra X-ray Observatory a dalších velkých pozemních dalekohledů zjistili, že v této bezejmenné galaxii se ročně rodí více než 740 nových hvězd (v Mléčné dráze je to pouze jedna hvězda za rok).

Od Země je vzdálena 5,7 miliardy světelných let a nachází se uprostřed nově objevené kupy galaxií SPT-CLJ2344-4243. Její stáří se odhaduje na šest miliard roků a je také největším „producentem“ rentgenového záření.

S největší černou dírou

V centru většiny galaxií se nachází minimálně jedna supermasivní černá díra o hmotnosti několika milionů až miliard sluncí. V případě černé díry v galaxii NGC 1277 byl téměř dvojnásobně překonán dosavadní rekord. K jejímu „zvážení“ použili astronomové dalekohled Hobby-Eberly Telescope o průměru 9,2 m a zjistili, že hmotnost této galaxie odpovídá asi 17 miliardám Sluncí.

Navzdory tomu, že je NGC 1277 velmi malá, rozměr černé díry v jejím středu převyšuje více než jedenáctkrát průměr oběžné dráhy Neptunu ve Sluneční soustavě – její průměr tedy činí zhruba sto miliard kilometrů.

S nejaktivnější černou dírou

Kvasary jsou intenzivně zářící centra galaxií, která čerpají energii z masivních černých děr. „Objevili jsme kvasar s nejmohutnějším odtokem hmoty, jaký je dosud znám. Hmota, kterou kvasar SDSS J1106+1939 vyvrhuje vysokou rychlostí, odnáší množství energie ekvivalentní přinejmenším záření dvou bilionů sluncí. To je asi stokrát více, než vyzařuje celá naše Galaxie,“ říká Nahum Arav z Virginia Tech v USA. Je to poprvé, kdy se u kvasaru podařilo naměřit ztrátu hmoty, která odnáší množství energie odpovídající teoretickým předpokladům.

Tajemství vesmíru 3/2013