Galaxie M87: Výtrysky, co se pohybují polovinou rychlosti světla

25.04.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

Obří eliptická galaxie M87 (také NGC 4486) se ukrývá v souhvězdí Panny. Je přitom nejvýznamnějším členem známé Kupy galaxií v Panně. Objevil ji v roce 1781 francouzský astronom Charles Messier a zařadil ji jako 87. položku do svého katalogu mlhavých objektů.

Dnes již odborníci vědí, že galaxie M87 leží více než 53 milionů světelných let od Země a její hmotnost odpovídá asi třem bilionům hmotností Slunce. V jejím jádru se navíc ukrývá supermasivní černá díra obklopená akrečním diskem plynu a prachu.

Na její přítomnost poukazují i obrovské výtrysky plynu nad a pod rovinou akrečního disku dlouhé pět tisíc světelných let. Materiál v těchto výtryscích se pohybuje rychlostí odpovídající až polovině hodnoty rychlosti světla. Galaxie M87 představuje také významný zdroj rádiového záření, jenž se označuje jako Virgo A.