Ganymed: Několik oceánů pod povrchem jako sendvič. A život k tomu?

06.05.2014 - Petr Broža

Největší měsíc Sluneční soustavy, Ganymed obíhající kolem Jupitera, by stejně jako Europa nebo Enceladus mohl skrývat podpovrchový oceán. A to dokonce ve více vrstvách

Až donedávna se předpokládalo, že Ganymed má jeden podpovrchový oceán, který je ukryt mezi dvěma vrstvami ledu – jedna nad a jedna pod. „Oceány Ganymedu mohou být jako sendvič,“ uvedl Steve Vance z NASA. „Oceán by se mohl nacházet hned v několika vrstvách.“ Studie, za kterou Vance stojí, byla poprvé zveřejněna loni a nyní se objevila v magazínu Planetary and Space Science.

Výsledky studie podporují možnost, že by se v těchto oceánech mohl nacházet primitivní život. Vědci uvádějí, že místa, kde voda a horniny interagují mezi sebou, mohou být vhodným místem pro vývoj a uchování života. Jako příklad zmiňují bublající ventily horké vody na dnech oceánů, kam už nedosáhne sluneční záření. Dříve bylo totiž předpokládáno, že první vrsta tekuté (slané) vody ležela na ledu, nikoliv na kamenném jádře. Tam by se život jen těžko uchytil.