Genetický důkaz: Dávní Polynésané se setkali s původními Američany

Podle analýzy lidské DNA dlouho před příjezdem Evropanů navštívili původní obyvatele Ameriky polynéští mořeplavci

11.07.2020 - Stanislav Mihulka

Polynésané a původní obyvatelé Ameriky si nejsou nijak zvlášť příbuzní a cesty jejich předků se rozdělily už velice dávno. Přesto některá díla polynéského umění podezřele připomínají umění civilizací z jihoamerických And. Podezřele se podobají také některá slova Polynésanů a lidí andských kultur. A velmi podezřelé je, že Polynésané pěstovali jihoamerické sladké brambory, batáty. Přitom jižní Ameriku a Polynésii dělí tisíce kilometrů Tichého oceánu.

Thor Heyerdahl měl pravdu

Když v roce 1947 norský mořeplavec a experimentální archeolog Thor Heyerdahl uskutečnil svoji legendární plavbu na voru Kon-Tiki z Peru na atol Raroia v souostroví Tuamotu, mimo jiné dokázal, že takové plavby byly před tisíci let alespoň teoreticky možné. Pro mnohé odborníky ale takový úspěch ještě neznamenal, že k podobným plavbám v dávné minulosti opravdu docházelo.

Do řešení letitého problému se nyní pustil tým odborníků z amerického Stanfordu, který vedl Alexander Ioannidis. Vědci analyzovali celkem 807 vzorků DNA, které pocházejí od obyvatel 17 polynéských ostrovů a lidí z 15 etnik původních Američanů. Přednost dali moderní DNA, protože jde o tropické prostředí, které není příliš přívětivé vůči dávné DNA.

TIP: Svědectví kuřecí DNA: Do Ameriky se podívali i Polynésané

Z výsledků jejich analýz vyplynulo, že některé genetické prvky v DNA Polynésanů a jihoamerických etnik mají společný původ, který lze vysledovat do doby kolem roku 1200 (našeho letopočtu). Vědci jsou přesvědčeni, že v té době dorazili do jižní Ameriky, přinejmenším jednou, Polynésané. Buď to bylo záměrně anebo v důsledku nějaké nehody či bouře. A podle všeho se zkontaktovali s místními obyvateli. Genetika nám tak opět pomohla odkrýt fascinující minulost.

Alexander Ioannidis / Stanford Medicine