Geneticky upraveným komárům se rodí samečci. Vymýtí to malárii?

16.06.2014 - Jan Miklín

Každý rok prodělá malárii okolo 200 milionů lidí a přes půl milionu na ni zemře. Nadějí na potlačení této choroby by mohli představovat geneticky upravení komáři, produkující pouze samčí populaci

Přenašeči nemoci jsou totiž komáří samičky, jež se na rozdíl od svých samčích protějšků sajících nektar živí krví. Jedna samička naklade do vody v jedné várce asi 200 vajíček, za celý svůj život pak přes tři tisíce. Jejich pohlaví bývá rozděleno zhruba na polovinu, takže komáří populace se neustále obnovuje.

Zánik populace díky genům

Vědcům z Imperial College London pod vedením Andrea Crisantiho se podařilo geneticky upravit komáry tak, aby se z jejich vajíček vylíhlo 95 % samců. To je výrazný zásah do reprodukčních schopností komáří populace. Jak toho výzkumníci dosáhli?

Samce komára Anopheles gambiae upravili pomocí enzymu I-Ppol. Ten ovlivňuje chromozom X během spermiogeneze tak, že samičí potomci budou neplodní, zatímco samčí nijak neovlivní. Takto upravené jedince pak vypustili do pokusných populací komárů, v nichž se mutace rychle rozmnožila. Trvalo jen šest generací, než na nedostatek samic populace vyhynula.

I když je výzkum na počátku, vědci jsou nadšení. „Nejlepší na tom je, že tato metoda je trvale udržitelná bez další regulace člověkem. Prostě jednou vypustíme upravené komáry a ti už se postarají o zbytek,“ říká Andrea Crisanti. Otázkou je, co by vyhynutí komárů udělalo se zbytkem přírody: i když pro nás jde o nepříjemný hmyz, komáři zde žijí sto milionů let, existuje jich přes tři tisíce druhů a tvoří nezanedbatelnou součást potravní pyramidy.

iflscience.com