Genový doping: Sportovci vylepšení pomocí genů

22.06.2013 - Jaroslav Petr

Sortiment genetických zákroků, kterými bychom mohli už v blízké budoucnosti vylepšit člověka, je poměrně široký. Existuje důvodné podezření, že některé z těchto genetických triků už se dokonce tajně používají

Podle některých genetiků ve sportu bují tzv. genový doping, při kterém je zásahem do dědičné informace posílena nebo utlumena funkce vybraného genu a to ovlivní produkci vybrané bílkoviny.

Někdy je výhodné, aby měl sportovec bílkoviny více. To je případ erytropoetinu, který stimuluje tvorbu červených krvinek a přispívá tak ke zvýšení výkonů ve vytrvalostních sportech. Erytropoetin podávaný při klasickém dopingu v injekcích je vyroben v laboratořích pomocí bakterií a dá se od „kolegy“ vzniklého v lidském těle snadno odlišit. Proto jsou dopující hříšníci dosti často chyceni při dopingových kontrolách a potrestáni diskvalifikací.  Pokud by se ovšem podařilo nastartovat zvýšenou produkci tohoto hormonu v ledvinách sportovce, nikdo už by takto vzniklý produkt od „přírodního“ neodlišil. Sportovec by procházel antidopingovou kontrolou zcela hladce.

Utlumení genu se nabízí například jako cesta ke zvýšení objemu svalové hmoty. Bílkovina myostatin je produkována svalovinou a brání nadměrnému růstu svalů. Pokud její koncentrace klesnou, protože příslušný gen „usnul“ nebo byl cíleně narušen, pak dalšímu růstu svalu nic nebrání. Jsou známy případy lidí, kteří se narodili s poškozeným genem pro myostatin a jsou obdařeni nejen mohutným svalstvem, ale i nevšední silou. Genový doping může stejnou dispozici dopřát každému.