Geologická hádanka: Zasáhla Madagaskar pravěká megacunami?

30.12.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci se přou o to, zda Madagaskar v nedávné minulosti zalila ohromná vlna

Někdy před 10 tisíci lety spadl do Indického oceánu meteorit a rozpoutal kolosální megacunami. Obrovské vlny pak vytvarovaly mocné útvary u pobřeží Madagaskaru. Anebo nevytvarovaly?

I když to možná bude znít neuvěřitelně, potvrdit nebo vyvrátit existenci takových megacunami není snadné. Geoložka Dallas Abbottová a její kolegové nedávno nashromáždili vzorky ze dvou velikých písečných dun na Madagaskaru, a zjistili, že jsou v nich mořské mikrofosile z uhličitanu vápenatého, staré 10 tisíc let.

Vědci propočítali, že duny mohla vytvořit vlna o výšce 90 metrů. Jiní odborníci ale nesouhlasí a tvrdí, že madagaskarské duny vytvořil svoji silou vítr. Boj o hypotézu s megacunami na Madagaskaru pokračuje.

IFL Science, National Geographic