Gliese 832c: Další superzemě na obzoru. Možná je nositelkou života

03.07.2014 - Martin Reichman

Exoplaneta Gliese 832c je sice zhruba 5× větší než Země, v hodnocení indexu podobnosti se Zemí (ESI) je však naší planetě velmi blízká

Exoplaneta, kterou objevili vědci z univerzity v australském Novém Jižním Walesu, je součástí planetárního systému sestávajícího se z jedné hvězdy a dvou planet. Jeví se jako zmenšená verze naší Sluneční soustavy: vnitřní planeta by se mohla podobat Zemi, zatímco ta vnější Jupiteru.

Gliese 832c obíhá kolem své hvězdy jednou, za dobu odpovídající zhruba 36 pozemským dnům. Na planetě by dokonce mohly panovat i podobné průměrné teploty jako na Zemi, jen s výraznějšími výkyvy v jednotlivých ročních obdobích. Zajímavá je planeta i vzhledem ke své vysoké hmotnosti, což podporuje teorii o vlastní masivní atmosféře. Exoplaneta ze své hvězdy, kterou je červený trpaslík, pravděpodobně dostává i podobnou porci energie jako Země ze Slunce.

Kromě podobnosti se Zemí, je Gliese 832c pro vědce zajímavá ještě z jiného pohledu. Její vzdálenost od země je „pouhých“ 16 světelných let a jedná se tak o nebližší objekt, známých planet podobných Zemi.